Nazomeren in Scandinavië - 25 augustus 2022 - Dag 8: BW Hotel Halland, Kungsbacka, SE (75 km)

25 augustus 2022 - Kungsbacka, Zweden

Ons verblijf in hotel Clarion was inclusief diner- en ontbijtbuffet. Gisteravond was ik licht teleurgesteld omdat er niet heel veel keus was: alleen een hoofdgerecht van worst in saus met gebakken aardappelen, wel heel lekker trouwens, en daarbij kon je salade nemen, alweer met aardappelen. Mijn visioenen van visjes vooraf en een uitgebreid toetjesbuffet na werden geen werkelijkheid helaas en ik had dus ook geen overdreven verwachtingen van het ontbijtbuffet. Maar dat was juist heel goed en uitgebreid, dus we konden een goede bodem leggen voor een wat langere afstand op de fiets.

De makers van de route vertellen je erbij welke moeilijkheidsgraad je per etappe kunt verwachten. Tot nu toe hadden we drie keer easy en een keer moderate. Vandaag zou ook weer easy zijn. Nou, ik was het er niet mee eens. Want ook al zijn de beklimmingen in dit deel van Zweden niet echt lang of hoog, het gaat wel continu op en neer, 400 hoogtemeters in totaal, zodat je toch best moe wordt.

Tijdens onze reis door Spanje, twee maanden geleden, had ik naast de hitte en de vermoeidheid van het vele klimmen, ook veel last van mijn schouders en armen. Bij thuiskomst ben ik naar een fysiotherapeut gegaan die verstand heeft van fietsblessures. Die heeft eerst vastgesteld dat ik fysiek niets mankeer en heeft mij vervolgens gefilmd terwijl ik voor het pand een stukje heen en weer fietste. Zijn adviezen: de clips onder mijn schoenen wat meer naar achteren zetten en een kortere/hogere stuurpen installeren om wat rechter op te komen zitten. Ik ben daarna gaan experimenteren met diverse hoogtes van het stuur en we zijn dus weer een aantal dagen achter elkaar gaan fietsen. Mijn voorzichtige conclusie: het gaat een stuk beter! Ik kan nu een aantal uren fietsen zonder die ellendige pijn in mijn schouders - maar ja, dan zijn er nog genoeg andere pijntjes over zoals in rug en zitvlak… we worden oud. Leuk: mijn vriendin Astrid stuurde me vandaag een wel heel toepasselijke tekst: Ik ben niet oud, maar in de bloei van mijn slijtage. Die houden we erin!

We doken vandaag wat meer het binnenland in, zodat we niet heel veel van de zee hebben gezien. Het was genieten van uitgestrekt boerenland, mooie donkerrode boerderijen en bosachtige stukken en beide keren dat we uitkeken naar iets eetbaars, werden we op onze wenken bediend. Aan de haven van Bua stond een fruitkraam waar we sappige kersen en joekels van frambozen hebben gekocht. Een paar uur later kwamen we langs Åsa Hembagerie Café, waar ze geweldige broodjes en taart verkochten.

Kungsbacka is het eindstation van vandaag, een kleine stad met een levendig centrum, waar we alweer buiten hebben gegeten. Zweden lijkt sowieso in vergelijking met zo’n 25 jaar geleden de gezelligheid van de horeca te hebben ontdekt. Toen wij er voor het laatst waren met Jan en Els, zocht je buiten de grote steden nog tevergeefs naar een terras of een gezellig restaurant. In dit stadje was het druk op de terrassen, misschien niet in de laatste plaats doordat er een live band optrad, met Zweedstalige muziek. De anders wat gereserveerde Zweden waren nu wild enthousiast en klapten en zongen alle liedjes mee. De band is nu aan de toegiften toe, horen we, enkele uren later, op onze hotelkamer.

Morgen wordt de laatste fietsdag, maar ons plan om door te fietsen naar Göteborg hebben we laten varen: er is dit weekend een muziekfestival en daardoor was de goedkoopste hotelkamer 350 euro, een beetje te gek. We gaan dus morgen een klein rondje over het schiereiland ten westen van Kungsbacka rijden en pakken dan de trein terug naar Helsingborg.

1. Linda:
    26 augustus 2022
    Ik heb veel bewondering voor jullie sportiviteit, jullie hebben dan wel wat pijntjes en zo, maar jullie doen het toch maar!
    Mooie plaatjes geschoten.
  2. Aly:
    26 augustus 2022
    Hoi laiverds, ik ken dat fenomeen van een fiets afstellen, bikefitting! Het kan zelfs om millimeters gaan. Het is wel fijn als het resultaat heeft. En je blijft er wel om fietsen! T lijkt mij ook een mooie route en zeker om prachtige foto's te maken.
  3. Astrid:
    26 augustus 2022
    Het blijft lekker weg lezen jullie verhalen.
    😘
  4. José ter Haar:
    26 augustus 2022
    Gelukkig veel winners en weinig bummers.
    Dank, Astrid, je opmerking "ik ben niet oud...." leen ik vanaf nu van je.
    Mooie reis verder. X