Nazomeren in Scandinavië - 26 augustus 2022 - Dag 9: Villa Maria Garden Cottages, Mörarp (41+2 km)

26 augustus 2022 - Mörarp, Zweden

Zoals Marja gisteren al schreef, was Gotenburg (spreek uit Jeuteborje) voor vanavond geen optie i.vm. de waanzinnige overnachtingskosten. Zelfs in Kungsbacka, dat 30 km verderop ligt, gingen de prijzen door het dak. Tja, shit happens als je zoals wij jezelf niet al te ver van te voren ergens op wilt vastleggen. Plan B was ook al snel weer gemaakt, dus zaten we vanmorgen om kwart over negen op de fiets voor nog een klein stukje van de laatste etappe van de Kattegattleden en dan met een doorsteekje weer terug naar Kungsbacka.

Helaas ging het eerste stuk van die etappe over een fietspad langs een veel te drukke weg. Het landschap is vaak best aardig, maar de herrie van al die auto’s maakt dat je daar nauwelijks oog voor hebt. Ook al heb je je eigen strook asfalt, het maakt toch onrustig. Het leukste deel van het rondje van vandaag kwam toen we van de route afweken en weer dicht langs zee kwamen, bij het leuke haventje van Lerkil. Een kleine 10 km verderop kruisten we de officiële route weer en daar stond een grappig bord. Linksom was het nog 4,5 km naar Kungsbacka, rechtsom 26,6. We gingen links.

Na de voortreffelijke lunch bij het niet al te sfeervolle maar terecht hoog aangeschreven Lilla Laxen (naast McDonalds ;) waren we ruim op tijd voor de trein van 14.00 u terug naar Helsingborg. Zes dagen gefietst en in iets meer dan twee uur weer terug bij het startpunt. De auto stond er nog met alles erin, daar hadden we ons trouwens ook geen ernstige zorgen over gemaakt ook al hadden we hem uiteindelijk gewoon op een openbare, vrij toegankelijke plek gezet, tegen over het zeebadhuis van Helsingborg. Fietsen er weer op, tanken, boodschappen doen en toen was het nog een klein stukje rijden naar ons erg leuke huisje bij Maria. Jammer dat het niet aan een meertje in het bos ligt, anders waren we zeker langer gebleven.

Evaluatie van de fietstocht: De Kattegattleden voert door een leuk gebied en is nergens zwaar, je maakt af en toe wel wat hoogtemeters, maar het is steeds goed te doen. De eerste paar dagen waren het leukst, verderop zaten er een paar saaie en drukke stukken tussen. Een enorme plus is natuurlijk dat je langs tientallen leuke strandjes komt. De bewegwijzering  was eigenlijk altijd in orde en met een beetje kaartlezen op de telefoon kun je hem prima rijden zonder de GPX-files te downloaden. In 2018 is de route gekozen tot Europese fietsroute van het jaar, maar dat vonden wij iets te veel eer.

Als we over fietspaden in andere landen schrijven, zijn de kritieken zelden lovend, maar we kunnen er deze keer niet onderuit: de fietspaden in Zweden zijn zonder meer uitstekend. Wat dan wel weer jammer is, dat het vrijwel altijd gecombineerde fiets- en wandelpaden zijn, wat op drukkere plekken wel eens onhandig is. De automobilisten in Zweden verdienen ook een pluim; ze verlenen eigenlijk altijd voorrang aan fietsers (ook als ze zelf voorrang hebben) en op kleinere wegen maken ze ruim baan voor ons.

Eerst slapen en dan maar eens kijken wat we de komende dagen gaan doen. De weersverwachting voor het weekend is slecht, maar daarna knapt het weer op.

1. Greet:
    27 augustus 2022
    Geweldig, genoten van jullie weergave van een week fietsen in Zweden! Wij kwamen nooit in Scandinavië voor langere tijd, dat kan vanaf volgend jaar gebeuren. Terwijl Aernold de woonverdieping leeg maakt voor de aanstaande verbouwing heb ik afgelopen week de Folly route (10 km) in Norg gelopen, 93 km gefietst over de Glaskunstroute in de gemeente Tubbergen, een in alles kloppende voorstelling “Het verdriet van de Zuiderzee” in Oudemirdum beleefd, FOAM bezocht en aansluitend me vergaapt aan VincentmeetsRembrandt in de Noorderkerk in Amsterdam. Nu zondag een lokaal optreden van Bert Harders in de Speulkoele en dan …..benieuwd hoe jullie reis verder gaat ……