Rome 2014 - Dag 3 - Effeld - Euskirchen - 100 km

24 augustus 2014 - Euskirchen, Duitsland

Effeld is een gat van niks, maar het was er vergeven van de fietsers. Beide hotels in het dorp tot de nok toe gevuld met pedaleurs van jong tot oud, met racefietsen, hybrides en - vooral - e-bikes. Gisteravond kwamen ze langzaam binnengedruppeld in het restaurant, nog nakreunend van het rondje van 56 km dat ze die dag hadden volbracht.

Speciaal voor Linda: Het eten was gut-bürgerlich, maar uitstekend. Gerookte zalm met een rõstipannenkoekje en mierikswortelroom als voorgerecht; volgens Marja had het als hoofdgerecht ook niet misstaan. Vervolgens een goed gebakken stukje vlees met 'Pfifferlinge', Duits voor cantharellen, salade van het buffet erbij, gebakken aardappeltjes op smaak gebracht met spekjes, helemaal top voor de hongerige fietser.

Het dubbele bed kende een verrassing, de beide matrassen waren heel verschillend. Er zijn twee hoofdregels met betrekking tot wie van ons waar ligt:
1. Net als thuis, dus Marja links vanaf het voeteneind gezien.
2. Marja het dichtst bij de badkamer als er iets niet in orde is met haar kant.
Ditmaal was regel 2 aan de beurt want het matras aan de linkerkant was zó hard dat je moest uitkijken voor blauwe plekken als je je iets te enthousiast omdraaide. Als galante man bied je dan uiteraard aan om die plek in te nemen.

Na het zeer verzorgde ontbijtbuffet stapten we - ik nog wat strammer dan gebruikelijk - op voor een etappe die ons eerst langs de Ruhr Ufer Radweg leidde. Grotendeels onverhard en hier en daar wat modderig, maar prima te fietsen omdat het de hele nacht droog was geweest en het zonnetje vanochtend lekker scheen. We reden veelal vlak langs het stevig stromende water over een fraai parcours met veel wandelaars en collega-fietsers. De Duitsers lijken het fietsen echt ontdekt te hebben, maar het was vooral zo druk omdat het zondag was. Het tempo ligt wel wat lager als je regelmatig moet afremmen voor honden en kinderen en daarnaast plassen en kuilen wilt ontwijken, maar dat mocht de pret niet drukken. Morgen fietsen we weer alleen met andere bejaarden, alleen worden wij nog niet elektrisch ondersteund :-).

Na Düren draaiden we weg bij de Ruhr, om te beginnen aan de oversteek naar het Rijndal. Onze routemeester heeft daarvoor de Zülpicher Börde uitgekozen, een zacht-glooiend landbouwgebied met uitzicht op de Eifel. Een paar venijnige klimmetjes, verder rustig doorpeddelen over stille weggetjes. Het weer was inmiddels afwisselend zonnig en dreigend, maar afgezien van af en toe een paar druppels bleven we de buien net voor.

Halverwege genoemde oversteek en rond het 100 km punt voor de dag ligt Euskirchen, als plaats niet interessant genoeg om afzonderlijk te worden beschreven in onze gids, maar groot genoeg voor een handvol hotels. We verblijven in Design Hotel Eifel - met allemaal themakamers en een oude hippie als uitbater. Het citaat van de dag op het schoolbord bij de receptie luidt: 'Wer glücklich ist, sollte nicht noch glücklicher sein wollen'. Helaas wordt er geen diner geserveerd in het weekend, maar het op loopafstand gelegen restaurant 'Marina' bracht uitkomst. Een licht maal van vers gegrilde groenten en een stukje vlees en salade op een bedje van rijst, inclusief een drankje voor nog geen 30€ met ons tweeën, waar vind je dat nog heutzutage?

Het bed lijkt ditmaal van de juiste stevigheid aan beide kanten en we hebben geen van beiden nog echt veel te melden. Morgen meer!

Totaal 304 km

1. Greet:
    24 augustus 2014
    Mooi, wij wijken af jullie "bed gewoontes", ik lig rechts en altijd het verst vanaf het toilet! Prijs/kwaliteit verhouding en "andere combinaties qua eten" zijn in Duitsland zeer goed en van de gastvrijheid kan de gemiddelde Nederlander nog wat leren.
    Duitsers: hebben altijd gefietst, ze hadden allen geen fietspaden en daarin is veel verandering gekomen. Over de vele verschillende gebruikers van paden kunnen we een discussie voeren, het past of het past beslist niet, aanpassen, dat is wat moet in de huidige situatie. Bejaarden? Wanneer ben je dat tegenwoordig? Nou ja, hoe dan ook, ik heb genoten van het verslag en probeer in september Marga TV te bezoeken.
    Zijn jullie al eens in Rome geweest? Dat moet haast wel want Rome is meer dan Parijs. GENIET!
  2. José ter Haar:
    24 augustus 2014
    Gelukkig heeft Duitsland zo te lezen beter weer dan hier.
    Niets mis met Duits eten: voedzaam, smakelijk, vaak van het seizoen en ja, veel...maar die calorie-inname kunnen jullie vast wel gebruiken.

Weinig in bloei onderweg? :)
    X
  3. Just:
    25 augustus 2014
    Hoi Henk en Marja,
    Fijn dat jullie weer op pad zijn, want dan kunnen we tenminste de leuke verslagen weer lezen. Vergeten jullie mijn verzoek niet om de verhalen zo spannend mogelijk te maken: 'in de verte zagen we een beer' kan ook best opgeschreven worden alsof er beren achter jullie aanzaten.

Zat de tent bij de vergeten spullen? Het is even wennen dat jullie alleen maar in hotelletjes slapen.
    Hebben jullie er wel eens aan gedacht dat je in een hotel behalve 'links' of 'rechts' ook 'boven' of 'onder' kunt liggen?
    Nog heel veel plezier en jullie zijn nu bijna bij het warme weer!
    Groeten, Just