Rome 2014 - Dag 17 - Lendinara - Ferrara - 47 km

9 september 2014 - Ferrara, Italië

Het was vandaag tijd voor de tweede 'halve rustdag'. Na te zijn uitgezwaaid door eigenaresse van de B&B waar we een zeer rustige nacht op het boerenland hebben doorgebracht, was het een overzichtelijke afstand naar de prachtige middeleeuwse stad Ferrara. Net als de laatste dagen bovendien prachtig zonnig weer, amper wind en temperaturen die in de middag tot zo'n 30 graden opliepen.

De route kon weer worden opgepakt in het centrum van Lendinara, vervolgens gingen we een stukje over het fietspad dat je van de 'Fiume Adige' naar de 'Fiume Po' brengt. Voor alle duidelijkheid, fiume is Italiaans voor rivier. Naast genoemde rivieren kent deze streek veel kanalen en kanaaltjes, meestal bedoeld voor irrigatie, maar soms ook voor de scheepvaart, zoals het Canale Bianco, waarvan de dijken zeer geschikt zijn om fietspaden overheen te leiden. Het landschap was niet heel spannend, Nederlands plat met veel landbouw: mais, soja en velden met iets wat op een kruising tussen gras en graan leek, met grote pluimen, quinoa wellicht? De Italiaanse honden vinden ons heel spannend, dus een hoop geblaf onderweg. Groot voordeel ten opzichte van de V.S. is dat ze hier allemaal keurig achter hekken staan/meerennen.

We bereikten de Po bij Occhiobello, na zo'n 30 km. De langste rivier van Italië en ook de breedste denk ik. Weer 10 km verder staken we door naar Ferrara. De al vooraf geboekte R&B, 'Locando Borgonuovo' in hartje centrum, bleek verrassend eenvoudig te vinden. Ferrara is de meest fietsvriendelijke stad van Italië. Overal fietspaden, goede bewegwijzering, heel veel fietsenrekken en vrijwel iedereen fietst. De discipline ligt op een nog lager niveau dan Amsterdam, zeker in het grote voetgangersgebied in het oude centrum. Iedereen rijdt kriskras door elkaar heen, midden op straat als het zo uitkomt, maar men is heel relaxt en alles laveert zonder bellen en roepen langs elkaar heen. Nadeeltje is wel dat veel van de straten zijn geplaveid met ronde keitjes van 10 - 15 cm doorsnee, het voelt net of je nieren eruit rammelen.

Vanmiddag na de lunch hebben we de stad uitgebreider verkend (zie foto's) en naast de vele fraaie gebouwen de nog grotendeels bewaard gebleven stadsmuur bewonderd. Voor het avondeten werd ons Ristorante Central aangeraden, zeer terecht. Voor 25 € p.p. kregen we een puik vier-gangen streekmenu geserveerd: een antipasto van diverse vleessoorten, pasta gevuld met pompoen met daaroverheen een rundvleessaus, een kruidig varkensvleeshapje met aardappelpuree en tot slot perzik uit de oven met vanilleijs.

Ach ja, we fietsen het er morgen wel weer af.... althans als het weer droog is, want er is net een stevig onweer losgebarsten boven Ferrara.

Totaal 1557 km

1. José ter Haar:
    10 september 2014
    Na een wijnongelukje op mijn computer vorig week op mijn 54e zat ik dus even een weekje zonder. Internet inmiddels ontdekt :), outlook helaas nog niet.
    Mooie foto's van m.n. Venetie!
    En fijn dat het weer beter is.
    Fiets ze nog even/ X
  2. Linda:
    10 september 2014
    Fijn dat jullie nu met de zo fel begeerde hoge temperaturen kunnen fietsen. Venetië was dus eigenlijk sportief en cultureel een opwarmertje voor het traject door Italië. Ook deze dagen weer mooie foto's van jullie gezien, maar zo bontgekleurd als in Burano zal het wel niet meer worden!