Rome 2014 - Dag 18 - Ferrara - Marina Romea - 88 km

10 september 2014 - Marina Romea, Italië

Weeronline.nl was niet optimistisch over deze dag: er zou flink wat regen gaan vallen en onweren, wat als cijfer een 5 opleverde. Toen Henk mij dat vanmorgen vertelde, was ik acuut chagrijnig. Ik vind namelijk dat we wel genoeg regen en kou hebben gehad deze vakantie.

Het ontbijt in de Locanda zorgde er gelukkig voor dat ik me wat vrolijker voelde. In de eetkamer van de familie die dit logement runt, zijn de wanden allemaal van boven tot onder behangen met de mooiste schilderijen en overal staat kunst en antiek. Onze gastvrouw Andrea, die uitstekend Engels spreekt en heel veel nuttige informatie verstrekt, had voor het ontbijt naast heerlijke koffie, ook voor verse fruithapjes en zelfgebakken cake gezorgd. Omdat niet-Italianen 's morgens ook graag iets hartigs eten, was er ook ham en kaas. De Nederlandse dame die Andrea ons al had aangekondigd, zat naast ons. Zij komt hier al zo'n dertien jaar, vanwege haar studie Italiaans en haar speciale interesse in de schrijver Bassani, die uit Ferrara komt.

We vertrokken uit Ferrara in de ochtendspits, waardoor we weer zagen hoe prominent de fiets hier aanwezig is. Iedereen gaat zo te zien op de fiets naar het werk! De route ging eerst nog door vrij dichtbevolkt gebied, met boom- en wijngaarden naast flinke boerderijen. Na zo'n twintig kilometer reden we opeens in een wijdopen vlakte, net als in Oost-Groningen of, alweer, in Kansas, USA. Henk heeft er een paar filmpjes van gemaakt. Er waren hier maar weinig dorpjes, maar gelukkig kwamen we net om lunchtijd in het wel erg basic plaatsje Anita aan. Lekkere broodjes gegeten op het terras met een flesje fris - en toen kwam Henk met het plan om, in afwijking van de route van Reitsma, naar de kust te rijden. De Adriatische Zee is immers maar zes kilometer van Ravenna verwijderd. Ik was eerst niet zo enthousiast vanwege de steeds maar dreigende donkere wolken, maar toen we wat later, na een oversteek met een veerpontje, zagen dat er vanaf die plek een speciaal fietspad liep naar en langs de kust, was de knoop snel doorgehakt. Nou viel dat fietspad nogal tegen, want er waren twee wegafsluitingen zonder dat er een alternatief werd geboden. Na een stuk over de gewone weg vonden we de Adria Bike route gelukkig weer terug. In de plaatsjes langs de kust Is het hoogseizoen duidelijk voorbij, maar in Marina Romea was er nog wat leven.

We vonden een leuk hotel met restaurant erbij. Het verblijf hier gaf ook recht op een strandstoel met parasol op het vlakbij gelegen strand. Even zwemmen in de zee was lekker, maar er waren ook veel vervelende beestjes. Henk zat al onder de bulten van de insecten op het platteland - gek genoeg vinden de Italiaanse steekbeesten mij opeens minder lekker dan hem - dus zijn we lekker gaan douchen in het hotel. Om de triatlon compleet te maken hebben we ook nog een stuk gewandeld in het hierachter gelegen natuurgebied. Prachtige zonsondergang, zie de foto's.

Met heftig knorrende magen van al die sport zijn we om half 8 gaan vragen of we al aan tafel konden, maar we waren niet de enige vroege vogels. Het dagmenu van het halfpension was een verrassing: een super salade- en groentebuffet, daarna pasta met broccoli en worst in een lekker sausje, koude makreel met citroen en ui en tot slot nog een vruchtensalade. We voelen ons weer helemaal gezond.

En, Weeronline.nl heeft ongelijk gekregen: we hebben de hele dag geen regen gehad en aan zee was het zelfs warm en zonnig!

Totaal 1645 km

1. Kees:
    11 september 2014
    Lieve Marje en Henk! Wij fietsen ook aan de Adriatische kust, erg mooi. Helaas vandaag wel twee keer nat geregend! Ik hoop wel dat jullie Ravenna gaan bekijken, echt een zeer bijzondere stad met al zijn mozaiken. Vorige jaar waren wij daar en hebben onze ogen uitgekeken.
    Wij gaan weer richting auto, Fabriano. Komen uit Ascoli.

Liefs Aly en Kees