Rome 2014 - Dag 21 - Pieve Santo Stefano - Assisi - 108 km

13 september 2014 - Assisi, Italië

Vanmorgen bij het opstaan was de hemel geheel blauw! We hadden niet zoveel haast, want het plan was om in twee etappes naar Assisi te rijden, waarvan de tweede kort, volgens het principe van de halve rustdag. Toen een optelsom leerde dat de afstand tot Assisi niet veel meer dan 100 km was, kwam plan B in beeld: vandaag even goed doorzetten en dan morgen de hele dag rust. Aan de ontbijttafel hebben we via Booking.com een betaalbaar appartement (Il Cortile di San Rufio) in het centrum van Assisi gereserveerd. Vooraf boeken is in Assisi, zeker in het weekend, ernstig aan te bevelen want er komen hier meer dan 5 miljoen bezoekers per jaar.

De route van vandaag voerde grotendeels door het dal van de Tiber, met af en toe een uitstapje de omliggende heuvels in. Na een kilometer of 10 kwamen we langs een stuwmeer. Vanwege de koude nacht en het relatief warme water van het meer was er flink wat mist ontstaan die nog niet geheel was opgelost, waardoor het wat langer fris bleef dan we gehoopt hadden. In Sansepolcro kwamen we langs een flinke supermarkt (de COOP) waar het net zo druk was als in het centrum van Utrecht op zaterdag - kennelijk is zaterdagmorgen het favoriete koopmoment voor veel Italianen.

Nadat we fruit en brood en kaas voor de lunch hadden ingeslagen, voerde de route aanvankelijk over rustige weggetjes langs mais- en tabaksvelden, maar na Citta di Castello, ook alweer zo'n fraai stadje met een grotendeels intacte stadsmuur, werd het dal veel smaller en moesten we een flink stuk over drukkere wegen. De Italianen zijn gelukkig aan fietsers gewend en houden daar ook rekening mee. Een Italiaans echtpaar op racefietsen dat ons voorbij kwam bleef stug naast elkaar fietsen, ook met achteropkomend verkeer, en niemand leek daar moeilijk over te doen.

De laatste 25 km gingen we weer wat meer de heuvels in, om het drukke verkeer rond Perugia te mijden. Op weg naar het bedevaartsoord Assisi kwamen we daarbij eerst door Casa del Diavolo, een boeiend contrast. Vlak bij Assisi aangekomen, klopten we het adres van ons appartement in de Garmin. Deze vond weliswaar de kortste route daar naartoe, maar over een weg met een hellingspercentage dat volstrekt niet te doen was voor fietsers met bagage en ruim 100 km in de benen. Dat werd dus een aardig stukje lopen, hetgeen in de brandende zon ook geen pretje was. Na een foutje in het uitlezen van de Garmin kwamen we in een voetgangersgebied met veel trappen terecht.  Wat verkennerswerk te voet zorgde ervoor dat we uiteindelijk toch de juiste straat vonden, maar ons appartement was nergens te bekennen en geen van de autochtonen wist waar het was......

Bij een café met Wifi het adres nog een keer opgezocht, het moest hier toch echt vlakbij zijn. Nou dat klopte, maar het zat erg goed verstopt op een binnenplaats door een gangetje tegen over datzelfde café. Daar kwamen we achter nadat we de eigenaresse Luigia hadden gebeld, die ons samen met haar zoontje Lorenzo uit de brand kwam helpen. Het appartement is ontzettend leuk en ligt supercentraal in deze werkelijk prachtige stad, die we morgen uitgebreid gaan verkennen. We hebben zonet een hapje gegeten bij het eerste van twee door Luigia aanbevolen adressen, alweer uitstekend! Voor morgenavond hebben we vast een tafel voor twee bij het andere adres gereserveerd.

Totaal 1894 km

1. Greet Oosterhuis:
    14 september 2014
    Boeiend! Wederom: genoten!
  2. Linda:
    14 september 2014
    Hoeveel kilometer is het nog naar Rome? Jullie lijken al aardig in de buurt te komen. Ik wens jullie een fijne rustdag!