Rome 2014- Dag 26 - Borgo Pineto - Roma - 33 km

18 september 2014 - Rome, Italië

De dag waarop je weer naar huis gaat, met het vliegtuig of zoals wij, met de trein, is altijd tweeslachtig. Je wilt nog wel wat doen, maar het tijdstip van vertrek en alle rompslomp daaromheen zorgen ervoor dat je je wat voortsleept door de dag. Zo ging het ons ook vandaag.

Omdat we maar 30 km hoefden te fietsen, zijn we lekker laat opgestaan en hebben we uitgebreid ontbeten met eitjes en spek, yoghurt, sap en thee en koffie, die heel vertrouwd uit een Nespresso-apparaatje kwam. Uitgezwaaid door moeder en zoon van de B&B, gingen we op weg naar Rome. Eerst een stuk langs de weg en toen mochten we weer op het fietspad. Zo reden we heel relaxed langs de Tiber en het spoor, terwijl van de andere kant veel sportieve Romeinen ons tegemoet kwamen. Toen we even stil stonden om een foto te maken, zagen we dat een ander echtpaar met bagage op de fietsen ons achterop kwam. Marian en Guido waren ook met Reitsma op pad vanuit Nederland, ze waren alleen wat eerder vertrokken en al een paar dagen geleden in Rome aangekomen. Nu waren ze op weg naar hun overnachtingsadres vlak bij het vliegveld. We hebben een hele tijd met ze staan praten en zijn samen een eind opgefietst, heel leuk.

Toen onze wegen zich scheidden, zijn wij doorgereden naar het Sint-Pietersplein, om een foto van onszelf te laten maken te midden van de duizenden toeristen die in de rij stonden voor de basiliek. Vervolgens zijn we, eerst nog over het fietspad, maar al snel tussen het gewone en zeer drukke verkeer, op weg gegaan naar het station. Tussendoor wat gegeten in een restaurantje langs de weg, terwijl de regen eventjes met bakken uit de lucht kwam, en toen weer verder. Wat een herrie is het in zo'n grote stad! Dat ben je helemaal ontwend na al die weken lekker buiten of in kleine dorpen en steden. Het park bij de Villa Borghese herkenden we van een paar jaar geleden.

Met de duidelijke aanwijzingen van Reitsma was het Stazione Termini snel gevonden. En daarna begon dus het voortslepen. Eerst een plekje zoeken waar we de fietsen konden stallen voor de vijf uur tot aan ons vertrek. Verrassend genoeg lukte dat, na veel omzwervingen over het enorme station, bij het bagagedepot. Voor 6 euro per fiets mochten we ze in een afgesloten box zetten, geweldige service! Toen de stad ingelopen, voor wat boodschappen. Op een leuk terrasje met vrolijke obers hebben we een tijd gezeten met een ijsje en een drankje. Toen weer zoeken naar de winkel die we eerder hadden gezien maar niet direct konden terugvinden, en het werd warm en benauwd. Terug op het station was de herrie zo mogelijk nog erger dan op straat.

Gelukkig kun je hier eindeloos mensen kijken, een geliefde hobby van mij. Ik heb een tijdlang met verbazing gadegeslagen hoe een jongeman afwisselend slaapt, op zijn hoofd krabt en met open mond zit te zoenen met een groene plastic dinosaurus. Verder zit er een groepje Jehova's getuigen even uit te rusten van het zieltjes winnen. En dan is er nog de eindeloze stroom elegant geklede en geschoeide Italiaanse mannen en vrouwen, wow, daar kunnen wij nog wat van leren.

Straks stappen we in onze luxe eersteklas-slaapcoupé met eigen badkamer, ik heb een stapeltje tijdschriften gekocht en we hebben lekkere dingen en wijn voor onderweg. Omdat de trein voor een groot deel hetzelfde traject volgt als wij in omgekeerde richting hebben afgelegd, kunnen we uit het raam nog een poosje nagenieten van alweer een heerlijke fietsvakantie.

Totaal 2123 km

1. Margot:
    19 september 2014
    Welkom thuis! Was weer zeer onderhoudend. Leuk!!!
  2. Greet:
    19 september 2014
    Genoten van jullie reisverslag. Weer een prachtige prestatie en vooral heel veel gezien.
  3. Marlon:
    19 september 2014
    Welkom in Nederland; leuk om jullie tocht te volgen via foto's en reisverslagen.
  4. Gonny Haven:
    19 september 2014
    Wat een prestatie weer! Heb genoten van jullie verhalen!
  5. Kees:
    19 september 2014
    Hey! De treinreis zal wel achter de rug zijn, in ieder geval welkom thuis. Wij zijn vandaaag ook weer thuis gekomen, toch wel eht gevoel lang weg geweest te zijn.
    nubis er weer de krant en het nieuws wat gevolgd gaat worden.

Geniet nog maar even na, wij hebben genoten van jullie reisverslag.

liefs kees en aly
  6. Titia Sikma:
    20 september 2014
    Goede reis naar huis en we hopen dat de beelden van onderweg nog lang in jullie hoofden mogen blijven!!

Liefs Chris en Titia
  7. Peter kahler:
    21 september 2014
    proficiat!fraai gefietst.
    geniet van terugreis.
    zodra je terug bent bellen we ffff
    love,
    Pee