Rome 2014 - Intermezzo Venetië - Dag 2

6 september 2014 - Lavis, Italië

Alweer een heerlijke dag in Venetië! Ik ben eerst samen met Linda boodschappen gaan doen, bij een leuk bakkertje en een supermarktje vlakbij, daarna lekker ontbeten aan de keukentafel. Met een reisgezelschap van vier personen duurt het wat langer voordat er een plan voor de dag is, maar om 11 uur gingen we dan toch op stap. Heerlijk was het buiten, zonnig en warm, met een lekker briesje. Het pittoreske eilandje Burano bleek een heel goede keus voor een paar uur rondwandelen. Je vindt hier kleinere en kleurrijker huisjes dan op de hoofdeilanden en het is er ook rustiger. Kantklossen is hier populair, dus zie je veel winkeltjes met kanten kleedjes, bloesjes en sjaals. De huizen zien er allemaal fris geverfd uit en het lijkt wel alsof de Algemene Plaatselijke Verordening hier dwingend voorschrijft dat je aan de straatkant je gewassen lakens en onderbroeken ophangt in kleuren die passen bij je huis. Indien men gele lakens ophangt bij een rose huis, volgt vast een flinke boete.

Vlak bij de aanlegsteiger van de vaporetto aten we als lunch pizza, frietjes, gebakken zeevruchten en kant en klaar gesneden stukjes fruit. Toen weer een heel  stuk met de boot en nog een eind lopen, met een kleine omweg omdat de gidsen in ons gezelschap het niet eens konden worden. Wij pakten onze tassen snel in om met de boot naar het station te gaan. Linda en Floor gingen naar het strand. We namen afscheid na een paar geweldige dagen in een stad waar we zeker nog eens terugkomen.

De reis terug met de trein was jammer genoeg een beetje een afknapper, maar eigen schuld, want niet goed gekeken wanneer de treinen liepen op zaterdag. Eerst rennen om de trein te halen, in Verona overstappen op een bomvolle trein, waar ik tegenover een man kwam te zitten die zijn benen gewoon gestrekt vooruit hield en tot slot uitstappen op een station waar dat waarschijnlijk niet had gemoeten, want er ging de eerste uren geen trein meer nvan Mezzocorona naar Lavis. Een door de plaatselijke gokhuiseigenaar opgebelde taxi bracht uitkomst, zodat we om kwart voor 8 bij Hotel Sartori's aankwamen.

Na weer een lekker maaltje in het hotelrestaurant zitten we in dezelfde kamer als eergisteren. Onze bagage was al naar boven gebracht, dat is nog eens service. Morgen stappen we weer op de fiets! We hebben al ruim meer dan de helft van de kilometers gefietst en we hopen het dus wat rustiger aan te kunnen doen de komende twaalf dagen, met wie weet ook warmer weer dan tot nu toe.