Sardinë 2013 - dag 17 - San Pantaleo - Santa Teresa di Gallura (49 + 10 km))

4 juni 2013 - Santa Teresa Gallura, Italië

We liggen prima op schema voor ons rondje Sardinië, dus de laatste etappes terug naar Alghero zijn heel overzichtelijk qua afstand. Vandaag was het maar een kleine 50 km naar Santa Teresa di Gallura, de meest noordelijke punt van Sardinië. De veerdienst naar Bonifacio op Corsica vertrekt vanuit hier, dat is een afstand van niet veel meer dan een km of 20-25, schat ik. We hebben nog even overwogen om over te steken en daar te gaan eten, omdat we de tamelijk beperkte menukaarten hier zo langzamerhand wel uit ons hoofd kennen.

In deze hoek van het eiland is het een stuk drukker dan op de rest van Sardinië, alleen in de buurt van Cagliari was het vergelijkbaar. Als het goed is wordt het morgen weer iets stiller. Het parcours van vandaag was verder best leuk. De hoogteverschillen waren beperkt, maar het ging frekwent op en neer. Het hoogste punt van het parcours was ook gelijk het hoogtepunt qua panorama. Boven het stadje Palau was een uitzichtpunt van waaruit de hele archipel van Maddalena te zien was, schitterend.

Nadat we in Santa Teresa een hotel hadden gevonden (Marinaro), hebben we daar de bagage achtergelaten en zijn we nog even naar Capo Testa gefietst. Dat is een fraai schiereilandje hier vlakbij, met bijzondere rotsformaties en een paar aardige strandjes. Santa Teresa zelf is ook best een leuk stadje en opvallend goed onderhouden. Het begint nu in de buurt van strandweer te komen, maar 's avonds buiten eten is er nog steeds niet bij. Omdat het zeewater nog fris is en het eigenlijk altijd vanaf zee waait, koelt het snel af tegen de tijd dat de zon weg is. Bij restaurant Azzurra aten we op een soort veranda, dat ging net.

1. Linda:
    5 juni 2013
    Laat Bonifacio nou een spectaculair stadje zijn, dus ga dat vooral doen! Culinair word je gegarandeerd een pootje gelicht, maar dan heb je wel een erg mooi plekje.