Sardinië 2013 - dag 18 - Santa Teresa di Gallura - Castelsardo (72 km)

5 juni 2013 - Castelsardo, Italië

De dagelijkse afwisseling van de schrijver van dit stukje moest helaas worden doorbroken, omdat Marja meteen na aankomst in B&B Casa Doría onder de wol is gedoken. Ze is al een paar dagen niet topfit, buikpijn en soms misselijk, dat komt gelukkig niet vaak voor, maar blijft sneu. Desalniettemin heeft ze de etappe van vandaag prima volgehouden, ook op de klimgedeelten, want we moesten toch weer 800 hoogtemeters verstouwen.

De route voerde langs de noordwestkust van Sardinië, meestal een paar kilometer landinwaarts, maar niet zelden met een fraai uitzicht op kust en strand. Grote stukken an het parcours bestonden uit tamelijk ongerepte 'maquis' of 'macchia', gevarieerd struikgewas van een paar meter hoog dat ook in de winter groen blijft. Verder waren er een paar valleien met weilanden en wijngaarden. De meeste hoogtemeters zaten in het tweede deel, maar veel hoger dan 200 m zijn we neit geweest. Het was heerlijk zonnig, weinig wind en niet te heet.

We hadden vanmorgen een mailtje gestuurd naar een op Booking.com hooggewaardeerde B&B met WiFi (niet via Booking.com zelf, want dan moet de B&B een fors deel van de kamerprijs als provisie afstaan en dat vind ik een beetje sneu voor dit soort kleine bedrijfjes), waar we inderdaad nog terecht bleken te kunnen. De lokatie zou prachtig zijn, midden in het 'centro storico'. Nou, daar zijn we achter gekomen... De oude stad van Castelsardo ligt hoog op een ommuurde heuvel en is gebouwd in een tijd dat vervoer op wielen nog geen issue was voor planologen. Smalle straatjes is niet zo'n probleem met de fiets, maar als je een fiets met volle bepakking tegen hellingen van 30% afgewisseld met steile trappen moet opsleuren, om er vervolgens helemaal boven achter te komen dat je weer een stuk net zo steil omlaag moet om de Via Garibaldi te bereiken, dan vergt dat het uiterste van de moraal. De B&B is overigens prachtig, evenals de oude stad, dus het harde werken werd wel beloond.

De plaatjes moeten de rest van het verhaal maar vertellen.

1. Jet:
    6 juni 2013