Sardinië 2013 - dag 16 - rustdag Costa Smeralda (20 km)

3 juni 2013 - San Pantaleo, Italië

Rustdag vandaag! Dus beetje uitgeslapen, rustig ontbeten en voorbereidingen getroffen voor een dagje naar het strand. De aanwijzingen van onze gastheer Alberto leken erg op wat we vorig jaar in Amerika aan routebeschrijvingen kregen van mensen die zich alleen in een auto van A naar B begeven: een heel klein stukje, alleen maar bergaf en als je wel omhoog moet, helemaal niet steil. Voordat we op het strand Cala Capiccioli aankwamen hadden we echter al tien kilometer afgelegd en stond het zweet alweer op onze rug vanwege de best wel pittige klimmetjes. Maar toen was er dan ook een prachtig zandstrandje, omringd door rotsen en naaldbomen en met helderblauw water. Dat er op deze doordeweekse ochtend nog meer mensen aanwezig waren was wel jammer. Op de plaatjes zijn dit soort plekjes immers altijd helemaal verlaten... Helaas.

Binnen de kortste keren waren we omringd door talloze badgasten. Naast ons was een jong Duits stel wel een halfuur bezig met elkaar op de foto zetten, in allerlei poses op de rotsen, en ook echt serieus! met aanwijzingen hoe de rechtervoet en de linkerarm zo gepositioneerd moesten worden om het sportieve lichaam in bikini c.q. de tattoes zo voordelig mogelijk aan de Facebookvrienden te presenteren. Daarnaast was het een komen en gaan van kooplui met kleding, nep-Louis-Vuittontassen, zonnebrillen en geinige parasolletjes voor op je hoofd. Na de twintigste verkoper vriendelijk doch beslist te hebben teleurgesteld zijn we weer vertrokken, ook omdat het inmiddels vrij warm en lunchtijd was geworden.

Op een terras aten we een pizzaatje, waarna de terugweg van wederom tien kilometer vrij simpel was. De rest van de middag ging heen met de siësta, wasje doen, wifi-hotspot zoeken en een telefoontje naar huis. Alberto kwam vragen waar hij ons die avond naartoe moest brengen en Laura vond het perfecte adres: La Susima, een Azienda agricola. Daar kregen we een fixed menu voorgeschoteld van uitgebreide antipasti (o.a. caponata, salade van kikkererwten, tonijnsalade en kaas en worst), twee soorten Sardijnse pasta, lam en speenvarken, met venkel en mini-tomaatjes als bijgerecht, een dessert van deegflapjes met kaas en honing, en thee. Alles geserveerd in een smaakvol gerestaureerde boerenschuur en met zeer plezierige bediening. Een telefoontje en Alberto stond alweer klaar met zijn Landrover.

Hans en Angela: dank voor het aanreiken van dit adres!
Morgen weer fietsen, dus op tijd weg, want het lijkt inmiddels echt zomerweer te zijn geworden hier.