Sardinië 2013 - dag 1 - Fertilia (41 km naar Capo Caccio vv.)

19 mei 2013 - Fertilia, Italië

Een vroege zomervakantie dit jaar en ook van een normale omvang - 3 weken. We vinden het toch wel leuk om weer een blog bij te houden, uiteraard met foto's, in plaats van aantekeningen te maken in een schriftje of een notitieblok. Volgens mij krijgen de trouwe volgers van onze USA-reis van vorig jaar nu ook weer automatisch bericht bij ieder nieuw reisverhaal. Als dat voor sommigen al gauw op spam begint te lijken, kunnen jullie jezelf vast wel 'unsubscriben'.

De vakantie is eigenlijk gisteren al begonnen, met de vlucht vanaf Eindhoven naar Alghero, voor het eerst van ons leven met Ryanair. Kees kwam om 3 uur 's middags voorrijden met de rode Toyota bestelbus om ons weer met fiets en al te vervoeren naar het vliegveld. Alles verliep voorspoedig, inclusief het inchecken van de fietsen. Op tijd vertrokken en op tijd geland. Dat laatste kon niemand ontgaan, want op het moment dat de wielen de landingsbaan raakten, klonk er trompetgeschal over de intercom: alweer een vlucht van Ryanair op tijd geland, de goedkoopste carrier van Europa en ook de meest stipte (> 90% op tijd).

Hoewel het zeker een paar graden warmer was dan in NL, kon je niet bepaald stellen dat het weer ook echt beter was, integendeel. Het regende dat het goot en er lagen overal flinke plassen, dus we waren al aardig doorweekt toen we de 100 m vanaf het vliegtuig naar het luchthavengebouw hadden overbrugd. De bagage kwam gelukkig snel en bij de uitgang stond een vriendelijke oudere heer te wachten met een bordje 'Marja Noorman'. De fietsdozen pasten zowaar in zijn taxi en het was maar een minuut of 10 rijden, zodat we nog mooi op tijd voor de finale van het Songfestival onze kamer in Villa Grachira in Fertilia konden betrekken. De lokale witte wijn die in de koelkast klaarstond, een Vermentino di Sardegna (Blu), is een aanrader.

Vanmorgen was het weer flink opgeknapt, dus na het ontbijt heb ik lekker in het zonnetje op het terras aan de Middellandse zee de fietsen in elkaar gezet. Het was nog wel een beetje soebatten met Roberta, onze gastvrouw, maar gelukkig kunnen we de fietsdozen nu hier achter laten. We slapen de laatste avond voor vertrek weer in deze sjieke B&B, hoeven we niet op zoek naar nieuwe dozen. Zelfs de taxichauffeur is al weer ingeseind, ongebruikelijk zorgvuldige planning voor ons doen. Na een lekkere pasta/pizza bij een van de drie ristorantes in het slaperige dorpje Fertilia zijn we een stukje langs de kust naar het noordwesten gefietst. Het doet hier erg denken aan eerdere bezoeken aan Italië (Sicilië, Calabriē): prachtig mooi, maar niet al te verzorgd en de mensen maken er een zootje van. Veel zwerfafval, van plastic flessen en papier tot aan espresso-machines en oude rubberboten toe. De zee oogt wel erg aantrekkelijk, helder en prachtig blauw, maar ook op Sardiniē is het vrij koel geweest, dus het water is nog redelijk fris. De kust is hier behoorlijk rotsachtig, er zijn slechts hier en daar strandjes, die nog niet al te druk worden bezocht. Hoewel het vanmiddag ruim 20 graden was, lopen veel Sardijnen er nog bij alsof het winter is. Morgen op pad, eerst langs de kust naar het zuiden, maar de plannen zijn nog niet heel erg vastomlijnd.

1. Jet:
    19 mei 2013
    Een heerlijke vakantie toegewenst!
  2. Ger Willems:
    Beste Henk en Marja,
    Ik kijk weer uit naar jullie wetenswaardigheden en de doorkijkjes in het leven op Sardinië.
    Fijne vakantie gewenst.
    Ger
  3. Astrid:
    19 mei 2013
    Heel veel plezier weer, en wat leuk dat we dt ook weer kunnen lezen.
    Xxxx
  4. Kees, Aly:
    Lieve Marja en Henk,

wat een verrassing om weer jullie belevenissen te mogen lezen. Zelf ben ik in 1981 per trein door Sardinië gereisd. Toen was het eiland geel van de Mimosa en Venkel, gelukkig nu weer zo te zien aan de foto!

Geniet ervan, liefs Aly

(Kees is aan het motorrijden in I Italië daar is het ook erg nat!)
  5. Gerda Noorman:
    Lieve Marja en Henk.

Leuk dat jullie weer een weblog bijhouden, we genieten mee en wensen jullie een fijne vakantie vanuit een nu druilerig Oostende.

Gerda en Jan
  6. Angela De Vries:
    20 mei 2013
    Wat leuk, dat jullie nu door Sardinie trekken! Heel veel plezier toegewenst en veel genot van dit fantastische eiland! Als jullie in de buurt van de Costa Smeralda komen, hebben wij een heel leuke B@B (agrotourismo)voor jullie; Laura en haar man hebben dit met viel liefde uit een oude boerderij opgebouwd en het is een optimale plex voor ontspanning en inspiratie (zij geven daar trouwens ook massages om vermoeide spieren weer los te maken!):
    CA' LA SOMARA:
    Lieve groeten uit Maastricht,
    Hans en Angela
  7. Linda:
    20 mei 2013
    Ha fietsers, jammer van die regen, maar troost jullie; deze week wordt het hier ook maar 10 graden- met regen. Veel plezier en tot het volgende bericht, xxx
  8. Just:
    Hoi Henk en Marja,
    Wij waren afgelopen november een weekje in Sardinië. (Zullen we een weekje weg gaan? OK. Wat is de goedkoopste vlucht naar iets warms? Met Ryanair naar Alghero. Waar is dat eigenlijk? Zal wel Portugal zijn. OK, boek maar) We zijn in die week het eiland rond gereden (met een auto) en vonden het daar erg mooi. Een beetje on-italiaans want ze stoppen bij zebra's! Helaas ben ik de namen van alle leuke restaurants al weer vergeten, misschien kwam dat wel door de <inderdaad> uitstekende witte Vermentino wijn.
    Ook de rode Sardijnse Cannonau mag er zijn.
    Veel plezier toegewenst door jullie trouwe reisblogvolger, die net een paar uur terug is uit Juan les Pins,
    Just.