Sardinië 2013 - dag 5 - Buggerru - Carloforte (58 km)

23 mei 2013 - Carloforte, Italië

Gisteravond konden we het aanbevolen restaurant niet vinden, een van de alternatieven, La Priviligeata voldeed ook prima. Pizza werd alleen in het weekend geserveerd, maar de gefrituurde zeevruchten waren overheerlijk, evenals de gegrilde groente en de ingelegde artisjokken.

Vanmorgen was het wisselend bewolkt, droog en fris. Na een zoet ontbijt - verse croissants met vulling -  in het café aan het dorpsplein, dat ook dienst doet als gelateria en wedkantoor, mochten we gelijk aan de bak. Het waaide nog steeds dat het rookte, zodanig dat we in de afdalingen langs de kust in de vele scherpe bochten moesten uitkijken dat we niet van de weg af werden geblazen. In de eerste beklimming passeerden we een zwaar bepakt fietsend Nederlands echtpaar, zeker midden zestig, en nog steeds kamperend, petje af. We gingen al snel daarna even van de kust weg door een prachtige vallei omhoog, eerst redelijk gelijkmatig met een procentje of vier, maar al snel werd het steiler, de laatste 1,5 km naar het hoogste punt zelfs gemiddeld 10%. Eenmaal boven draaiden we weer terug naar zee en tegen de wind in. De afdaling was ook nog eens supersteil, beetje zonde van de inspanning. Het uitzicht over de Mare Mediterraneo vanuit Nebida was wel weer schitterend, met vlak voor de kust de 'Pan de Zucchero', een prachtige witte rots.

Rond de middag bereikten we Portoscuso, een lelijke havenstad met veel industrie, waarvandaan de veerboot naar Isola de San Pietro vertrok. De aankomsthaven Carloforte is daarentegen wel een leuk stadje, dat deels tegen een redelijk steile heuvel is gebouwd. Het ziet er wat mondainer uit dan de eerdere kustplaatsen tot nu toe. We weten niet of het komt omdat we erg vroeg in het seizoen zijn, maar veel plaatsen wekken de indruk dat er wel geprobeerd is om mee te profiteren van het massatoerisme. We hebben echter nog niet gezien dat het ook ergens echt is gelukt. Veel leegstand en achterstallig onderhoud. Het was de bedoeling om eerst een kamer te regelen en dan een rondje over het eiland te doen. Omdat het hotel uit de reisgids er akelig dicht uitzag, hebben we eerst nog maar een bescheiden rondje gedaan, langs het vlak bij Carloforte gelegen ondiepe meer, waar ze aan zoutwinning lijken te doen en waar diverse soorten vogels te zien waren. De flamingo's waren dit keer een stuk dichterbij, dus de foto's zijn volgens mij beter gelukt dan een paar dagen geleden.

Toen we terugkwamen was de deur van het hotel wel open, overnachten konden we er echter nog niet; het seizoen begint pas morgen. Gelukkig waren er nog meer mogelijkheden en slapen we nu in hotel Hieracon, aan de boulevard. Het boekje heeft ook een restauranttip, Nicolo, waar zeer lovend over wordt geschreven. Volledig terecht, bleek ons vanavond. Je moet wel van vis houden - en met name tonijn in verschillende bereidingen - want anders is de keuze beperkt, maar dan krijg je ook perfect klaargemaakte gerechten voorgeschoteld. Italiaans in een modern jasje, vergezeld van een 'omfietswijn'.

1. Jet:
    24 mei 2013
    Ha Marja & Henk! Leuk om de verhalen te lezen en het maakt ook weer nieuwsgierig.....dus toch maar een de Wikepedia erop nageslagen....weet nu weer van alles over waar jullie zitten! Bijzonder! Veel plezier!