Sardinië 2013 - dag 6 - Carloforte - Pula (95 km)

24 mei 2013 - Pula, Italië

De veerboot van kwart voor 10 bracht ons van het eiland San Piedro naar het iets grotere eiland San Antioco. Daar reden we alleen maar langs de noordkust overheen, om via een brug en een dam weer op het vasteland terecht te komen. Het weer was prima, lekker zonnig en weinig wind. De Italiaanse weersverwachting zat er met een voorspelling van 17 graden wel zo'n vijf graden naast. In Nederland natte sneeuw, hoorden we, brrr.

Tussen de middag aten we een zelfgesmeerd broodje op het strand. Daar was het zo heerlijk dat ik, liggend op een rots op een badlaken en mijn hoofd op een tas, bijna in slaap viel in de zon. Beetje duf weer op de fiets gestapt en er moest gelijk stevig geklommen worden, een paar heel steile en een heleboel matig steile hellingen achter elkaar. Kennelijk omdat het parcours ook grote stukken vlak terrein bevat, is de kwalificatie van de Radatlas vandaag toch : 'leicht'. Het was een prachtig stuk waar we door kwamen. Langs de kust is er uitzicht op de mooiste baaien en stranden - vele niet of heel slecht bereikbaar, want toerisme is hier nauwelijks op gang gekomen -, terwijl het binnenland uit fraaie rotspartijen bestaat, met enorme cactussen en bloeiende oleanderbossen langs de weg. Verkeer kom je op de meeste stukken niet veel tegen en dat is heerlijk.

Aan het einde van de middag bereikten we Pula, een aardig stadje, dat in de zomer waarschijnlijk erg druk is. In Hotel del Corso, midden in de stad, vonden we een prima kamer. Eten deden we bij Da Gian Carlo, een groot en razenddruk restaurant, waar het bedienend personeel zich uit de naad liep om in een razend tempo een ieder zijn bordjes ravioli, gevulde inktvis of, zoals in ons geval, een giga entrecote te bezorgen. Ook nu bleek weer dat tips van lokalo's, evenals vorig jaar, goud waard zijn, want ik weet niet of we anders dit van buiten wat obscuur ogende etablissement waren binnengegaan. Morgen naar de hoofdstad Cagliari. Het is maar ruim 30 km fietsen en een slaapplaats is al geregeld, dus we hebben de tijd om de stad te verkennen, leuk!