Sardinië 2013 - dag 12 - Lanusei - Santa Maria Navarrese (40 km)

30 mei 2013 - Santa Maria Navarrese, Italië

De baas van het hotel - wat mij betreft een geslaagd voorbeeld van de oudere Italiaanse man - was alweer op zijn post toen wij vanochtend met de fietstassen naar beneden kwamen. Gisteravond kwam hij ons achterop om er zeker van te zijn dat we het door hem aanbevolen restaurant La Nuova Verace zouden vinden (waar hij later overigens zelf ook kwam eten), vanochtend kregen we tips om een opticien te vinden en een tentje waar we konden ontbijten. In Café Emporio was het gezellig druk met moeders met kinderen, politieagenten en ander aanlopend volk dat snel een espresso en een croissantje komt halen. Wij bleven er een uur lang zitten omdat er opeens ook Wifi bleek te zijn. Buiten was het nog koud en winderig, het is duidelijk geen normaal weer op Sardinië...

De etappe van vandaag was kort en snel. Hele stukken bergaf, totdat de Radatlas ons linksaf naar Cea stuurde. Dat wonderschone weggetje voerde ons wel over twee gemeen steile richels. Daarna kwamen de Rocce rossi - zie de foto's - in beeld en daarachter lag alweer de zee. Mooie stranden, overal bougainville in paars en rood, het was allemaal prachtig. Het einddoel was Santa Maria Navarrese, wat een erg charmant badplaatsje bleek te zijn, perfect voor een middag aan het strand. We namen onze intrek in Hotel Nicoletta, daarna gelijk door naar het terras van L' Olivastro, met uitzicht op zee en in de schaduw van een enorme olijfboom, voor een pizza-achtig broodje en een glaasje wijn. Op het strand was het daarna heerlijk toeven met zon en wat wolken voor de verkoeling. Henk was zo stoer om te gaan zwemmen, ik was een koukleum en die steentjes doen pijn aan je voeten. De rest van de dag? Nog meer luieren en genieten van deze mooie dag. En ons geestelijk voorbereiden op een zware dag morgen: over een pas van ruim 1000 m (vanaf zeeniveau dus) naar Orisei.