Sardinië 2013 - dag 13 - Santa Maria Navarrese - Orosei (79 km)

31 mei 2013 - Orosei, Italië

Vanmorgen aan het ontbijt zaten we tussen een stuk of 15 grote/dikke Duitse en Oostenrijkse motormannen, maar gelukkig bleef er genoeg over om een goede bodem te leggen voor de etappe van vandaag. We moesten gelijk omhoog, met na 9 km het stadje Baunei, waar we de spullen voor de lunch gingen kopen. Wat we ons niet gerealiseerd hadden, was dat Baunei al op 480 meter boven de zeespiegel ligt. Nou ja, dan hadden we bijna de helft van de hoogte alvast te pakken. In Santa Maria was het nog lekker weer, maar vanuit de bergen kwamen donkere wolken aandrijven en de eerse druppels vielen al toen we bij de supermercato (vergelijk met de Spar in het dorp van vroeger, maar wel met een versafdeling met brood van de warme bakker, heerlijke kaas en vleeswaren). Toen we de boodschappen hadden gedaan was het weer droog. Het bleef echter koud en winderig en er was voortdurend een dreiging van regen. We konden de buien steeds net voor blijven, dus op een paar druppels na hebben we het droog gehouden.

De route bleef vrijwel voortdurend omhoog gaan, maar het hele steile was er grotendeels af. De uitzichten werden steeds mooier en het genoegen werd alleen verstoord door de tientallen motoren die langs kwamen scheuren. Over een lengte van een aantal kilometers reden we door van die halfopen tunnels, die er voor moeten zorgen dat de weg niet bezaaid raakt met rotsblokken die losraken van de steile wanden. Na 37 km hadden we het hoogste punt (1017 m) bereikt en was de temperatuur gedaald tot 10 graden. Het was inmiddels lunchtijd, maar het animo om deze buiten te consumeren was minimaal. Gelukkig kwamen we langs een kantoor waar ze excursies in de nabijgelegen Garruppu-kloof organiseerden. We mochten binnen ons brood smeren en opeten en er waren een koffieautomaat en een open haard. De Sardijnen roepen in koor dat het dan bijna juni mag zijn, maar het weer doet meer denken aan december.

Na de lunch een fantastische afdaling, eerst naar Dorgali en vervolgens door naar Orosei. We kwamen vlak voor Orosei langs een enorme marmergroeve. Bijzonder gezicht, al die rechthoekige blokken die uit de rotsen werden gezaagd, en de loodrechte wanden in de berg. Inmiddels was het lekker opgewarmd, zelfs zo ver dat we in Orosei, nadat we een hotelletje (Su Barchile) hadden gevonden, een lekker ijsje - 'gelato artigianale' - hebben gescoord. Het avondeten was vanavond voor het eerst een echte teleurstelling. We hadden via Tripadvisor gezien dat het restaurant in ons eigen hotel het beste kon worden gemeden, maar vlakbij moest een prima restaurant zijn. Dit konden we helaas niet vinden, dus toen zijn we maar naar binnen gewandeld bij La Taverna, een gezellig ogende en stampvolle uitspanning in het centrum. De teleurstelling was zo groot, dat ik me meteen als reviewer heb aangemeld bij Tripadvisor om een negatief eetadvies te schrijven. Ik was niet de eerste die La Taverna de grond in boorde.... Ach ja, kan een keer gebeuren. We waren tot nu toe behoorlijk verwend.

Morgen op weg naar de Costa Smeralda, we blijven een beetje in de buurt van de kust, want hoe mooi het gebergte ook is, het is wel slopend om doorheen te fietsen en het lijkt er welhaast per definitie koud en zeer winderig.

1. Linda:
    1 juni 2013
    Elke keer weer een genoegen om jullie blog te lezen. Nu maar hopen dat Costa Smeralda warmer weer geeft en de afgetrainde lijven aan het strand bewonderd kunnen worden.