Sardinië 2013 - dag 14 - Orisei - Monte Pedrosa (80 km)

1 juni 2013 - San Teodoro, Italië

Meteen al bij het vertrek uit het hotel was het prachtig weer. In tegenstelling tot het vasteland van Italië, waar het koud is en gutst van de regen, hebben wij nog best mazzel met het weer. Op iets meer strandweer hadden we wel gehoopt, maar voor het fietsen is wat koelte lekker. Wat ik wel jammer vind is dat we nog geen avond buiten hebben kunnen eten, laat staan dat ik mijn speciaal daarvoor meegebrachte jurkje en schoenen heb gedragen. Wie weet vanavond!

De route van vandaag ging door een redelijk vlak gebied langs de kust, niet steeds met uitzicht op zee, de weg slingert regelmatig even het binnenland in. Zo moesten er toch een paar klimmetjes genomen worden, wat de hoogtemeters weer op ruim 500 bracht. Nog steeds is er veel flora te zien onderweg. Een heel sterk geurende boom/heester met kleine witte bloemen die we niet kennen - José, help ons! -, veel oleanders, braamstruiken en bougainville, en verder kruiden als rozemarijn, venkel en boragie.

Om een uur of een streken we voor een broodje neer op het strand. Heerlijk was het daar, met zo'n 24 graden en een zacht briesje. Na 80 km vond ik het welletjes en hebben we een plekje voor de nacht gezocht, een erg leuk hotelletje - Lu Petrali - in Monte Pedrosa. En ja, nadat Henk zo lief was om naar de wasserette te gaan zodat ik even kon uitrusten, zitten we nu op het terras! Maar als we zometeen op pad gaan om wat te gaan eten, ben ik bang dat de jacks, mits opgedroogd, weer aan zullen moeten.

Morgen zijn we van plan om naar de agriturismo te gaan die Angela ons al twee weken geleden aanried. De website ziet er zeer aanlokkelijk uit. Dat betekent wel dat we de echte Costa Smeralda, met haar luxejachten, de chique winkels en de huizen van Berlusconi gaan missen. De laatste week van de vakantie is alweer aangebroken en alsof we het zo gepland hebben, we kunnen de hele Giro di Sardegna helemaal rondmaken, met zelfs nog een rustdag ergens waar het extra leuk is en wat tijd voor shoppen in Sassari!

1. Just:
    2 juni 2013
    Hoi Henk en Marja,
    Het weer dat wij vorig jaar in november hadden was beduidend beter dan wat jullie hebben meegemaakt. Maar mijn weerapp voorspelt gelukkig sterk stijgende temperaturen bij Alghero en de komende week geen druppel neerslag meer!
    Nog veel plezier met de Sardijnen en de witte Vermentino,
    Groeten, Just