Sardinië 2013 - dag 20 - Alghero - Fertilia (6 km)

7 juni 2013 - Fertilia, Italië

Hehe, eindelijk voelde ik me weer goed vanmorgen bij het opstaan.. Dus heb ik weer eens stevig ontbeten en een lekkere bak sterke koffie gedronken. Omdat de afstand tot Fertilia maar zo klein was, ontbrak vervolgens een tijdlang ieder besef van urgentie. Nog even lezen, mail bekijken maar toen moest er toch echt uitgecheckt worden. De fietsen en de bagage konden nog even in de gang blijven staan.

Toen was het tijd om weer naar de winkel te gaan waar we gisteren al likkebaardend hadden staan kijken naar mooie leren tassen. We hadden ons vast voorgenomen om flink te gaan onderhandelen over de prijs - iets waar sommige vrienden heel goed in zijn - maar eenmaal oog in oog met de wel zeer sympathieke verkoopster waren we zoals altijd weer watjes en won de hebzucht het toch van de koele koopmansplannen. We namen genoegen met 10% korting en zijn dolblij met onze blauw-met-grijze laptoptas (Henk), een zwarte èn een witte tas (Marja) van het Italiaanse merk Coccinelle. Om die 10% goed te besteden heb ik vervolgens nog een paar handgemaakte Sardijnse sandaaltjes gekocht. De geslaagde aankopen werden bekroond met een pizzaatje op een van de vele pleintjes van het gezellige Alghero. Daarna weer terug naar de B&B om de fietsen op te halen.

Onderweg naar Fertilia vonden we een rustig strand, waar we nog een paar uurtjes hebben gelegen en gezwommen. Om kwart over vier 'mochten' we naar binnen bij Villa Grachira, waar we ook de eerste twee nachten hebben geslapen. Net als in de meeste B&B's hier woont de eigenaar niet zelf in het pand en heeft hij of zij iemand in dienst om de gasten binnen te laten en wegwijs te maken, en om 's ochtends het ontbijt klaar te maken. Hier is dat Roberta, die we de vorige keer al niet erg klantvriendelijk vonden - we moesten toen echt vier keer vragen voordat zij bereid was om onze fietsdozen voor drie weken ergens te stallen. Deze keer was het niet veel beter, want aanvankelijk weigerde ze om de fietsdozen uit de berging te halen; dat moest morgenvroeg maar. Ook meldde ze nu alvast dat we morgen om half elf het pand moeten verlaten. Dat wordt morgen waarschijnlijk weer stevig soebatten om ervoor te zorgen dat de fietsdozen - waar Henk vanmiddag al de fietsen in heeft opgeborgen - en de bagage hier nog mogen blijven staan totdat we door de taxi worden opgehaald om één uur. Gelukkig is dit een uitzondering, want tijdens de afgelopen drie weken hebben de Sardijnen ons steeds met veel gastvrijheid en behulpzaamheid terzijde gestaan. Net als in Amerika vorig jaar, vinden de meeste mensen het bijzonder om fietsers onderdak te geven en doen ze juist extra moeite om je je thuis te laten voelen. We hopen dus morgen maar op het beste, maar bereiden ons voor op het ergste.....

In het wel erg rustige Fertilia hebben we vanavond weer gegeten bij Ristorante Sbisa' Antonia, net zo'n lekker bordje spaghetti alla vongole als op de eerste dag en verder gegrilde grote garnalen, met een ijsje toe van de plaatselijke gelato artigianale. Er was voetballen op de tv en het personeel ging ook net eten, dus het was weer een kleurrijke avond.

1. Linda:
    8 juni 2013
    En dan is jullie vakantie al bijna om en de fijne verhaaltjes over. Ook fijn als jullie weer thuis zijn, dus goede reis terug en pas op voor de boze buurvrouw- eh b&b vrouw.