Sevilla - Girona - 14 mei 2022 - Dag 2: Las Cabezas de San Juan, Apartamentos la Terraza - 65 km

14 mei 2022 - Las Cabezas de San Juan, Spanje

Na de 4 km door de schemering van het vliegveld naar Hotel San Pablo de Sevilla, was het vandaag de eerste serieuze fietsdag. Mensen zoals onze trouwe lezer Just, die wel eens op een kaart meekijken naar de route, kan ik geruststellen - we rijden expres eerst een paar dagen de verkeerde kant op. De kortste route, langs de Guadalquivir naar Cordoba, wordt beschreven als tamelijk saai en sommige stukken ook druk, dus we fietsen eerst iets verder naar het zuiden voordat we koers zetten naar het noordoosten.

De etappe van vandaag zal overigens ook niet de geschiedenis in gaan als zeer spectaculair, maar was wel afwisselend. Na een stevig ontbijt moesten we eerst naar het officiële beginpunt van onze fietstocht (volgens het boekje het eindpunt, maar gelukkig zijn de aanwijzingen beide kanten op beschreven), de fameuze Giralda-toren. Sevilla kent aardig wat fietspaden die overduidelijk pas zijn aangelegd toen de wegen er al waren. Eerst langs prachtige gebouwen door het groen naast de boulevard, daarna door een ‘zona commercial’, en bij het naderen van het oude centrum langs het mooie Parc de Alcázar. Hoewel het hier al weer minstens net zo droog is als op dit moment in Nederland, staan veel bomen nog in bloei, waaronder de uitbundig paarse jacaranda’s.

We waren al eens eerder in Sevilla geweest, niet dat we ons daar nog echt veel van herinneren - geen verhaal gemaakt voor de blog, dan krijg je dat. Zonder verdere sight-seeing verlieten we de stad over een boulevard langs het stadion van Real Betis de Sevilla. Ik had her en der al aankondigingen gezien van de finale van de Europa League die hier over een paar dagen wordt gehouden, maar dat is in het andere stadion, van Sevilla FC.

De route werd eigenlijk pas echt leuk na een erbarmelijk onverhard pad over een dijk en een bijna even slechte asfaltweg over een industrieterrein te hebben doorstaan. Licht glooiend en agrarisch; o.a. veel olijven, graan en zonnebloemen. Om de oogst te doen lukken is er wel een flink netwerk aan irrigatiekanaaltjes en -goten nodig.

Het fietsen ging tot aan de lunch in het charmante Los Palacios y Villafranca prima, maar we zijn duidelijk nog niet aan temperaturen boven de 30 graden gewend. Toen we vervolgens ook nog eens minstens windkracht 4 tegen kregen in de laatste 25 km werd het behoorlijk afzien. Een bonusrondje door El Trobal (je moet de instructies wel goed lezen….) droeg ook al niet bij aan de moraal.

We waren dan ook blij dat we vanaf het hoogste punt in het parcours van deze etappe de eindbestemming zagen liggen. We hoefden gelukkig de volgende heuvel niet helemaal op om bij Apartamentos Turisticas la Terraza te komen. Het appartement is nogal Spartaans ingericht, maar douche en bed zijn piekfijn in orde en dat gold ook voor het avondeten bij Restaurante la Algodonera.

Totaal 69 km.

1. Margot:
    14 mei 2022
    Haha, leuke binnenkomer toch wel! Veel plezier!!
  2. Linda:
    15 mei 2022
    De eerste fietsdag zit er weer op, na de hectische start. Fijn dat jullie vakantie nu echt begonnen is!
  3. Leigh Hobson:
    15 mei 2022
    Sounds like a wonderful trip!! Looking forward to reading all about it 😊🌞😊
  4. Eef:
    15 mei 2022
    Gelijk een beetje afzien hoort erbij…. Heerlijk