Sevilla - Girona - 20 juni 2022 - Dag 39: La Mejor Terraza, Tamariu - 18 km

20 juni 2022 - Tamariu, Spanje

Het was geen echt strandweer vandaag: een bewolkte hemel en harde wind vanuit zee, met hoge golven tot gevolg. Nou waren we al van plan om een eindje te gaan fietsen, dus dat kwam goed uit. Henk had goed naar de kaart gekeken en wist zeker dat de nu gekozen weg naar Palafrugell en naar twee strandjes daar dichtbij, verhard was. Helaas, de fietsen en wij moesten er weer aan geloven, weliswaar maar een paar kilometer, maar toch weer de bekende kuilen, wasbordjes en keien die er inmiddels voor hebben gezorgd dat onze fietsen er wel erg stoffig en stoer uitzien, alsof we door de woestijn zijn getrokken.

Het duurde niet lang voor we bij het eerste badplaatsje, Calella, waren aangeland. Dat was alweer zo’n pareltje aan de Costa Brava, waar je waarschijnlijk niet met Corendon of Kras reizen zult belanden. Sjieke oude villa’s, heel weinig horeca en een echte boulevard langs het mooie strand: heel leuk om even overheen te lopen en om op het terras met een drankje te kijken naar de rijke verscheidenheid van de menselijke soort. Wat je aan de Spaanse playa’s - hier in Catalonië platja’s geheten, ook ziet is dat dames van alle leeftijden zonder enige gène de bovenstukjes uit laten en dat niemand daarvan op lijkt te kijken. Zonder mij nu zelf gelijk bloot te geven, vind ik dat in deze toch een beetje preutse tijden een verademing.

Na de wandeling en de foto’s zijn we doorgereden naar het volgende plaatsje, Llafranc, ook een plaatje. Van daaruit zijn we gaan sightseeën naar de mooie vuurtoren (Far) van Sant Sebastia, via een klein klimmetje en langs een huis dat wel heel ostentatief middels borden en vlaggen uitdraagt dat de bewoners voorstanders zijn van een onafhankelijk Catalonië en fel tegen de arrestaties en verbanning van hun politieke leiders.

Weer terug in Tamariu gingen we snel onder de douche en in andere kleren, om plaats te nemen op de voorste rij van het terras van restaurant Palangui, de nummer 1 van Tripadvisor. Tijdens onze strandvakantie wilden we zowel graag paella eten - gisteren, check - als een keer zo’n enorme schaal met zeevruchten. Dat lukte dus vandaag en hoe! Ons tafeltje was bijna te klein om alles uit te stallen: het bord met mosselen, scheermessen, kokkels, garnalen, langoustines en voor ieder een halve kreeft, een kom voor de schelpen en de scharen, plus het nodige gereedschap om alles open te breken en uit te lepelen. Alles was lekker in de olijfolie gezet, dus het werd een heerlijke kluif- en kliederpartij, met tot slot de geurige citroendoekjes en een stapeltje servetten om de handen weer een beetje schoon te krijgen. Met de buikjes rond rolden we terug naar La Mejor Terazza en was het weer tijd voor wat spelletjes op BBO kijken, heel even de ogen dichtdoen en alvast een beetje vooruitkijken naar de terugreis. Henk heeft met bewonderenswaardig geduld aan de lijn gehangen om iemand van Transavia te spreken over de verpakking van onze fietsen. Lang verhaal kort: we laten ze terug naar huis vervoeren door Camino.

Wat we tijdens het eten ook nog bedachten: dat het wel aardig zou zijn als we op de valreep voor woensdag een tafeltje konden reserveren bij het restaurant dat Just ons al aan het begin van onze reis aanried: El Celler de Can Roca in Girona. Kijken op internet dus en daarna heel hard lachen: als we daar willen eten, kunnen we op zijn vroegst in mei 2023 aanschuiven voor het Menú de Fiesta van vijftien gangen met bijpassende wijnen. Ik hoor graag nog eens van Just hoe hij en Hanneke die marathon tot een goed einde hebben gebracht.

Omdat het de laatste dag is hier en omdat we tot nu toe iedere dag hebben gezwommen, hebben we dat vanavond weer gedaan, ondanks de woeste zee en de stevige wind. Samen met een ander bejaard echtpaar waren we de enigen die erin plonsden. Het water was wel koud, doordat de warme en de koude lagen door de golven waren vermengd, maar we hebben toch fijn een paar flinke banen getrokken. Dat was dus een koel maar heerlijk afscheid van de Spaanse kust!

Totaal 1764 km (en voor de volledigheid 300 hm vandaag)

1. Leigh Hobson:
    21 juni 2022
    What a wonderful finale to an incredible trip!!! :) :) :)