Sevilla - Girona - 5 juni 2022 - dag 24: Alojamiento Rural 40 de Mayo, Cantavieja -  46 km

5 juni 2022 - Cantavieja, Spanje

Het wordt wellicht wat eentonig: prachtig weer, heerlijk rustig op de weg, waanzinnig mooi  en woest landschap, maar allemachtig wat is het hard werken. Het was ook alweer de vijfde dag op rij op de fiets dus we zijn ernstig aan een rustdag toe.

Gisteravond hoefden we alleen nog maar een paar trappen af om van de señora die onze hostal bestierde, een stevig avondmaal geserveerd te krijgen. De avond ervoor hadden we in Teruel voortreffelijke fancy tapas bij de numero uno op Tripadvisor gegeten, nu was het weer la Cocina de la Abuela - oftewel grootmoeders keuken. Je hebt voor elk van de drie eenvoudige gangen nog aardig wat keus en het smaakt allemaal goed, zeker na een dag fietsen waarin je een paar duizend calorieën extra hebt verbrand.

Vanmorgen om half acht stond ze ook al weer klaar om ons van een stevig ontbijt te voorzien en dat was maar goed ook want de eerste col van in totaal drie stond direct op het programma. Het was gelukkig slechts een opwarmklim, maar de jackjes moesten ondanks de koele ochtend meteen uit.

Na het leuke dorpje Villaroya moesten we echt aan de bak, naar het dak van onze tocht op maar liefst 1700 m. We werden net onder de top ingehaald door vier soepel pedalerende jonge vrouwen die met een rondje van 100 km en een handvol cols bezig waren. Dat kwam goed uit, want dan konden we mooi elkaar op de foto zetten bij het bordje van de Puerto de Villaroya. Marja is er ook nog even samen met de dames op de foto gegaan, in het kader van ‘Girl Power’. Toen ze dat vroeg, was de hilariteit aanzienlijk want laat dat nu net de geuzennaam zijn die ze zichzelf hadden gegeven ;).

Eenmaal weer beneden was er gelukkig een terrasje open in het nietige Fortanete om wat vocht en zoete calorieën bij te tanken. Het is wel grappig om te zien dat aan het eind van de ochtend op een zon-of feestdag de oudere mannen in dit soort cafés veelal binnen aan de bar zitten en zich de diverse likeurtjes uitstekend laten smaken, terwijl er buiten een flinke groep vrouwen van onbestemde leeftijd aan de koffie en de sapjes zit. Het gaat er daarbij zowel binnen als buiten redelijk luidruchtig aan toe, maar in Spanje klinken de discussies net iets minder als ruziemaken dan in Italië.

Met lichte tegenzin begonnen we aan col nummertje drie, op het oog iets eenvoudiger, maar dankzij een kilometer dalen tussendoor toch gewoon weer een kreng van een ding. Ook die hebben we bedwongen en toen was het heerlijk afdalen naar Cantavieja, dat we vrijwel meteen in het volgende dal zagen liggen. We waren mooi op tijd binnen om uitgebreid te gaan lunchen - want op zondagavond ergens warm eten is vaak een stuk lastiger. Het eerste restaurant was volledig volgeboekt, maar gelukkig was er in het sjieke restaurant van het 4-sterrenhotel Balfagon (alweer nummer 1 op Tripadvisor) genoeg plaats. Ondanks dat we er nog redelijk verhit uitzagen in onze fietskleding werden we met alle egards ontvangen. We hebben de verleiding weerstaan om de proeverij van streekgerechten te gaan testen, want het Menu del Dia bood al ruim voldoende aantrekkelijke keuzes. Heerlijk was het!

Daarna was het nog maar een paar honderd meter naar onze prachtige loft met balkon en uitzicht over het dal. Vandaag alleen nog relaxen en morgen het mooie Cantavieja verkennen.

Totaal 1216 km en weer 966 hoogtemeters toegevoegd aan het inmiddels toch wel imposante totaal.