Sevilla - Girona - 7 juni 2022 - dag 26: Hotel la Fonda Moreno, Morella -  41 km

7 juni 2022 - Morella, Spanje

Na de rustdag van gisteren deden we vandaag een relaxdagje op de fiets. De lieve mevrouw van onze loft met ontbijtservice had om 8 uur vanmorgen de verse jus en de rest van het uitgebreide ontbijt alweer klaar staan, zodat we drie kwartier later met een goed gevulde maag de afdaling konden aanvangen. Dat was inderdaad de schitterend kronkelende weg het dal in die we al vanaf ons balkon hadden bewonderd, dus de eerste kilometers hoefden we nauwelijks bij te trappen. Het enige nadeeltje was de aanwezigheid van tientallen varkenshouderijen in de vallei van de Rio Cantavieja, met bijbehorende indringende stront- en ammoniakgeur. Al die lekkere ham die ze in Spanje verkopen moet natuurlijk ergens vandaan komen. Het betreft hier trouwens overduidelijk geen scharrelvarkens, want we hebben er welgeteld nul buiten gezien.

Tussen Mirambel (‘een van de mooiste stadjes van Spanje’ volgens een bordje) en Forcall kwamen we weer een fietsend stel tegen en omdat het ter plekke vrijwel vlak was, zijn we even gestopt voor een praatje. Geir (een uitstekend Nederlands sprekende Noor) en Madelein (Nederlandse), beiden woonachtig in Noorwegen, zijn onderweg van Girona naar Malaga. Wij zeiden de laatste dagen steeds tegen elkaar dat het parcours weliswaar zwaar was, maar dat we blij waren dat we niet in de omgekeerde richting hoefden te fietsen, omdat die beklimmingen regelmatig een stuk steiler zijn volgens het boekje. Geir en Madelein zagen er fit genoeg uit om die klus te gaan klaren.

In de laatste 12 km mochten we toch nog flink wat hoogtemeters sprokkelen (460 in totaal vandaag). Eerst moesten we langs een te drukke weg met enorm veel vrachtverkeer - niet gevaarlijk, maar wel onaangenaam na de heerlijk stille wegen van de afgelopen tijd. Gelukkig mochten we voor het laatste stukje weer van die weg af om verder te klimmen naar het alweer schitterend tegen de berg geplakte Morella. In het stadje zelf waren de instructies van Google Maps om bij ons hotel - aan de Weg van Sint Nicolaas :) - te komen weer onnavolgbaar, kan dat echt niet beter jongens? Desondanks stonden we daar precies om 12 uur voor de deur en konden we op dat vroege tijdstip al probleemloos inchecken. We hebben al een paar keer eerder half pension geboekt, maar wilden vandaag liever uitgebreid lunchen dan weer zo laat dineren. Ook dat was vlot geregeld en de driegangenmaaltijd was dik in orde.

Om een uur of 5 was het eten voldoende gezakt om Morella wat beter te bekijken. Het stadje is wat groter dan Cantavieja, iets minder aangeharkt en duidelijk toeristischer. Er hangt een leuke sfeer en voor zover wij begrijpen is er onlangs een groot feest geweest ter gelegenheid van iets waarvan het 600-jarig jubileum is gevierd. De stadsmuur is nog grotendeels intact en er zijn meerdere leuke hoekjes en parkjes, waaronder de Jardí dels Poetes, tuin van de dichters. Hier wordt een handvol bekende dichters geëerd, maar eigenlijk leuker, ook de ‘anonieme dichteressen’, alle vrouwen die door de eeuwen heen de verhalen en liederen van de streek hebben doorgegeven aan volgende generaties. De namen en vermoedelijk dus ook die verhalen en liederen zijn hier nu steeds vaker in het Catalaans, hoewel we nu nog in Aragon zijn. We mochten ook nog even een kijkje nemen in een uitzonderlijk rijk gedecoreerde kerk, de Arxiprestal Santa Maria la Major, waar een hele club vrijwilligers druk in de weer was om de vloer te boenen.

De ruïne van het kasteel lonkte vervolgens wel, maar lag nog zo veel hoger dat we besloten om er niet naartoe te lopen maar om er in het park onder het genot van een koud drankje wat langer naar te kijken.

Totaal 1257 km.

1. José ter Haar:
    8 juni 2022
    Oké, het mag dan veelal afzien zijn qua hoogtemeters, lijfelijke ongemakken, maar wat een wonderschone vakantie is dit qua landschappen en (eet) cultuur. Geniet er de komende twee weken nog maar fijn van.
    X
  2. Linda:
    8 juni 2022
    Spanje is wel fotogeniek, wat een mooie oude gebouwen hier ook weer. Die gelige kleur is ook zo fraai.
  3. Madelein van den Hemel:
    9 juni 2022
    Was leuk jullie te ontmoeten! We hebben heerlijk gegeten in Teruel in het restaurantje wat jullie ons aanbevolen. Zitten nu in Frias de Albarracin. Leuk om jullie reisverslag te lezen in de voor ons omgekeerde richting. Fijne vakantie verder en groeten van Geir en Madelein.