Thailand 2014 - dag 1 - Bangkok

22 februari 2014 - Bangkok, Thailand

Gisteren was het weer de bekende hectische aanloop naar het vertrek voor onze vakanties. We hadden de meeste spullen al eerder bij elkaar gezocht, maar nog niet erg geordend. Marja ging nog even spinnen en een paar laatste boodschappen doen en ik probeerde voor mijn werk nog een aantal klussen af te ronden die eigenlijk geen twee weken langer meer konden blijven liggen. Om een uur of één nog snel lunchen, verkleden en alles inpakken, zodat we 10 minuten voordat de taxi om 14:15 arriveerde met het zweet op het voorhoofd alles klaar hadden staan. Vervolgens hadden we natuurlijk weer zeeën van tijd op Schiphol.

Het vliegtuig zat bomvol en de ruimte in cattle class was zeer beperkt, met vlak achter ons als bonus een gezin met twee jonge kinderen, waarvan dochterlief het allemaal maar niks vond en dus regelmatig in klaaglijk gehuil uitbarstte. Marja heeft nog wel een handjevol uren geslapen, maar mij lukte dat niet, dus we kwamen na een verder voorspoedige vlucht van 10 1/2 uur redelijk uitgewoond aan. De mevrouw van Khiri travel, de lokale partner van onze reisorganisator Riksha travel, stond ons bij de uitgang op te wachten en al vlot was er een taxi om ons naar ons eerste hotel, 'De' Moc', te brengen. De taxi had wel wat moeite om bij het hotel te komen, omdat een aantal belangrijke wegen in het centrum geblokkeerd is. Er is nogal wat onvrede over de huidige regering en de onlangs gehouden verkiezingen zijn door de oppositie geboycot, waardoor er redelijk veel protesten zijn. Gelukkig gaat het er wat minder heftig aan toe dan in Kiev ( en Caracas?) en kunnen we ons in de rest van de stad geheel vrij bewegen.

In het hotel hebben we toch maar even een paar uur bijgeslapen alvorens te voet op pad te gaan naar een aantal vlakbij gelegen bezienswaardigheden. We zijn voor het eerst in Azië het is wel een geheel andere samenleving dan in de meeste ons bekende landen. Rommelig, chaotisch druk, maar niet onplezierig, met een veelheid aan geuren - aangenaam en minder aangenaam.  Overal zijn commerciële activiteiten in de vorm van kleine restaurantjes, winkeltjes, garages, en straatverkopers; alles dwars door elkaar heen. Nadat we vanaf de moderne brug 'Rama VIII' over de stad heen hadden gekeken, hebben we ons laten verleiden tot een tochtje met de tuk-tuk langs de belangrijkste bezienswaardigheden in de buurt en wat daar vrijwel onvermijdelijk bijhoort, een tweetal bezoeken aan grote winkels, in juwelen, tassen en kleding. De chauffeurs van zo'n tuk-tuk krijgen een commissie in de vorm van benzine-vouchers als ze de toeristen daar heen leiden en dan rijden ze je verder vrijwel gratis rond (100 Baht, nog geen 2,5 € voor een paar uur). Men rijdt hier links, nogal hard en de brommertjes en tuk-tuks moeten de weg delen met het zwaardere verkeer, tamelijk enerverend.

Vanavond buiten gegeten op een terras aan de rivier. Het is hier heerlijk warm, maar niet te warm en het eten was prima. Alles supervers, een enorme mengelmoes aan kruidige smaaksensaties, die je nog los van elkaar proeft, hmmmm. Inmiddels slaat de vermoeidheid keihard toe, dus morgen verder.

1. Linda:
    23 februari 2014
    In tshirt buiten lopen, dat zou ik ook wel willen. Toen Floor en ik gisteren bij Thai Jasmin (nieuwe locatie) aten, zeide we tegen elkaar
    "Marja en Henk eten dit nu elke dag!".
  2. Astrid:
    23 februari 2014
    Heel veel plezier weer. En ik ben nu al blij met de reisverslagen die we kunnen gaanlezen
  3. Greet:
    Marja en Henk,

Blij dat jullie reizen en schrijven. Jullie eerste ervaring met Azie is voor mij al erg lang geleden. Thailand was OK in 1990. wij waren dec/jan in Myanamar en deden toen voor het eerst een georganiseerde reis voor twee. Goed bevallen. Voor de toekomst weten we dat dat goed kan. Ik ben nu op Sicilie, voor een week. Aernold past op de camping. Ik zal eens proberen dat we elkaar weer eens zien. Begin bij Marga want die woont om de hoek. Veel plezier en ik lees graag dus..................blijf schijven.