Thailand 2014 - dag 2 - Bangkok

23 februari 2014 - Bangkok, Thailand

De tweede dag in Bangkok was een drukke dag. We werden goed uitgerust wakker en na het prima verzorgde ontbijt in het hotel gingen we op pad naar onze eerste excursie. Nieuw voor ons: dat onze vakantie van tevoren al dag voor dag gepland is. Maar voor het eerst in het voor ons onbekende Azië, met onleesbare letters en klanken die niets herkenbaars hebben, leek dat een goed idee. Vandaag had thailand.online de bouwsteen "fietstocht door Bangkok" voor ons in petto. Dus Kees, toch fietsen! Met een razendsnelle tuktuk kwamen we ruim op tijd bij Co van Kessel Tours aan. Co is jaren geleden begonnen met het organiseren van fietstochten door Bangkok en na zijn dood in 2012 hebben Thaise mensen het voortgezet. Ter plekke had zich al een hele groep fietsers verzameld. Samen met twee Belgische echtparen, een Duits stel en nog een Nederlands koppel kregen we gele polsbandjes om, een mountainbike of stadsfiets met mandje, en verder een heleboel regels om het geheel soepel te laten verlopen. We hadden twee leuke reisleiders, A en Armin, die goed Engels en best wel wat Nederlands spraken. Het was een geweldig leuke ervaring: dwars door allerlei kleine steegjes, waar mensen bezig waren met op straat koken, wassen of auto's repareren, waar kinderen speelden of in een badje zaten en waar je meest uiteenlopende geuren kon opsnuiven. We bezochten een prachtige tempel en een plantage. De route bracht ons ook langs het water, over een fietspad van soms maar een meter breed, met regelmatig een haakse bocht erin. A wist ons van alles te vertellen en voerde ons, nadat hij op de flower market zakken vol fruit en kruiden had gekocht, tijdens rustpauzes kleine banaantjes en bijzondere rode appeltjes, een soort lychees en zoete besjes. De kruiden, diverse soorten basilicum, citroengras, citroenblaadjes, gember en  galangawortel, mochten we ruiken en proeven. Langs de kant van de weg zagen we mango's en papaya's in de bomen hangen. Het was heerlijk zonnig weer, wel warm, maar vooral zo op de fiets was het superlekker om de hele middag buiten te zijn. We werden ook een aantal stukken met een longtailboat vervoerd, de fietsen hup erop en scheuren maar over de kanalen van de oude hoofdstad en over de rivier Chao Phraya. Zie de foto van een tempel met een spray van waterdruppels...

Weer terug, het was inmiddels zes uur, hebben we heerlijk buiten gegeten. A zei: you go to the blue chairs, en daar zaten we, midden op een druk kruispunt, in de uitlaatgassen en naast licht onwelriekend water en te midden van druk pratende en etende mensen. Het eten, pittige soep, pad thai en gefrituurde garnalen, dat ook op straat werd klaargemaakt, ging er met een Singhabiertje goed in. We spraken met onze jonge buren, afkomstig van de Filippijnen, die zo te horen en te zien nog een woeste laatste nacht in Bangkok voor de boeg hadden.
Wij gingen per taxi terug naar ons hotel en lieten ons nog lekker masseren bij het zwembad. Een heerlijke dag! Die ook nog eens helemaal goed eindigde doordat de gisteren door Henk bestelde - en al betaalde - op maat gemaakte overhemden eerst niet, maar uiteindelijk toch bij het hotel afgeleverd bleken te zijn.

Morgen moeten we heel vroeg opstaan om met het busje van Khiri Travel vervoerd te worden naar de railway market en de River Kwai. We voelen ons echte toeristen!

1. Elske:
    23 februari 2014
    Ahhh wat klinkt het en ziet het er allemaal leuk uit! En het eten klinkt ook weer geweldig.. Liefs!!