Thailand 2014 - dag 3 - Hintok River Camp

24 februari 2014 - Hell Fire Pass Memorial Museum, Thailand

Op excursie met Khiri Travel naar de River Kwai betekende vanmorgen akelig vroeg opstaan, zeker als je het terugrekent naar NL-tijd. De vermoeidheid van de reis was overwonnen, hetgeen ervoor zorgde dat de biologische klok weer een kans kreeg en we dus helemaal niet slaperig waren op het moment dat dat wel goed zou uitkomen. Zal wel snel bijtrekken.

Om 06.15 hadden we alles ingepakt in de lobby staan en konden we nog snel even ontbijten voordat we met een minivan werden opgepikt door reisleider Kin en chauffeur Pi Kok (althans zo klinkt het). We waren als eersten aan de beurt en vervolgens haalden we bij drie andere hotels drie Duitse stellen op, waarvan we er een gisteren al hadden ontmoet op de fietstocht. Daarna moesten we naar het Westen Bangkok uit, hetgeen behoorlijk lang duurde. De stad telt een kleine 17 miljoen inwoners, zo vertelde de enthousiaste maar vrijwel onverstaanbare Kin - zoals wel meer Aziaten kan hij de 'r' niet uitspreken en dat wordt gecompenseerd door iedere 'l' een klank mee te geven die juist wel een beetje op een 'r' lijkt. Zo dacht ik vanmorgen dat hij ons op een van de vele tempels wees waar zich een grote Silver Elephant zou bevinden, maar dat bleek de 'Seven Eleven' te zijn, de Spar van Thailand. Best een puzzel :)

Het werd al met al een super toeristisch uitstapje. Na een uur of anderhalf kwamen we aan bij Maeklong Station, waar zich een gigantische markt bevindt met alle denkbare lokale producten en ook een aantal zaken waarbij veel mensen vraagtekens bij de eetbaarheid zouden zetten. Het bijzondere aan de markt is dat deze zich aan/op de spoorlijn bevindt. Op het moment dat de trein aankomt worden razendsnel de uitgestalde waren naar achteren getrokken en de overkappingen omhoog gehaald, zodat de trein er met luttele centimeters speelruimte doorheen kan. Een minuut nadat de trein voorbij is, is alles weer teruggezet. Niet al te veel later herhaalt zich dat ritueel als de trein weer wegrijdt, want het is een kopstation.

Vervolgens gingen we nog twee uur verder richting grens met Birma (Myanmar), door een grotendeels vlak landschap met veel landbouwactiviteit. Uiteindelijk kwamen we aan bij een stationnetje waar we een ouderwetse trein over het meest beruchte stukje spoorweg uit de geschiedenis zouden nemen - de Birma- of dodenspoorlijn, zo genoemd vanwege het grote aantal doden dat is gevallen (Thai en oorlogsgevangenen van geallieerde kant) gedurende de aanleg ervan in WOII onder leiding van de wrede Japanse bezetter. Veel toeristen die we grotendeels ook al op de markt hadden gezien stonden hier ook weer klaar. Een deel van de reis ging over het in de rotsen uitgehouwen spoor door de nauwe kloof van de rivier, indrukwekkend, zeker in het licht van de manier waarop dat tot stand is gekomen.

Op station Nam Tok stapten we uit voor een lekkere lunch en daarna was het nog een half uurtje met de minivan tot aan onze pleisterplaats voor de komende twee nachten, het Hintok River Camp. Een leuk kampement met tenthuisjes rond een groot grasveld een meter of dertig boven de rivier, een trap naar beneden naar een fraai zwembadje, dat gevoed wordt door een beekje, en een steiger. De tenthuisjes zijn best ruim en muskietbestendig uitgevoerd, met airco en wifi, maar de douche en het toilet zijn alleen beschermd met een bamboeschutting, dus daar hebben de muggen vrij spel. Dan maar niet plassen vannacht?!

Na de Thaise barbecue met ons plezierige Duitse gezelschap en nog even relaxen op de patio van ons huisje, zetten we er weer een punt achter voor vandaag.