Thailand 2014 - dag 5 - Ayutthaya

26 februari 2014 - Ayutthaya, Thailand

We zitten heerlijk buiten in het Old Palace Resort in Ayutthaya, waar ik wel voor het eerst wat last heb van de muggen - en Marja niet, hetgeen wel heel bijzonder is, want ze vinden haar altijd véél lekkerder. Zien en horen doe ik ze trouwens niet, dus misschien is het wel een ander type prikkend ongedierte. De naam van ons onderkomen wekt meer verwachtingen dan ingelost worden; maar afgezien van de niet al te functionele douche met te kort gordijn en de weinig effectieve airco is onze doorzonbungalow best leuk.

Het was vandaag eigenlijk een rustige dag. Eerst uitgeslapen, rustig ontbeten en daarna nog even in het zwembad vlak boven de rivier rondgedobberd voordat we de spullen moesten pakken voor de transfer naar Ayutthaya. Ayutthaya is de oude hoofdstad van Thailand, die grotendeels is verwoest in de achttiende eeuw door een inval van Birmese leger, maar waarvan de oude tempels en paleizen de laatste 30 jaar weer worden gerestaureerd. Toen we aankwamen stonden de chauffeur en zijn tuk-tuk al klaar om ons langs de belangrijkste bezienswaardigheden te leiden.

Hoewel er ook nu nog veel te zien is, moeten de paleizen en tempelcomplexen in de 17e eeuw werkelijk fenomenaal zijn geweest. Volgens Kin telt het land zo'n 28.000 tempels, waarvan we er inmiddels al enkele tientallen gezien hebben. Marja heeft vanmiddag, door wat bloemetjes te kopen en drie wierookstokjes aan te steken, een wens mogen doen bij de Happy Buddha. We zijn op de foto gezet bij de 'Buddha in the tree' en verder hebben we een veelheid aan pagodes bekeken, waarvan het restauratiewerk vaak nog in volle gang is. Bij de laatste tempel werd het al donker, dus zijn we daarna weer bij ons resort afgezet.

Na het douchen hebben we eenvoudig maar zeer smakelijk gegeten op het terras bij de receptie; nu nog even de foto's uploaden en het verhaaltje posten, voordat we morgen aan een echte reisdag beginnen. Eerst terug naar Bangkok en daarna op de nachttrein naar Surat Thani - waarschijnlijk geen verslag dus morgen, want ik betwijfel of ze hier al Wifi in de treinen hebben.