Thailand 2014 - Dag 7 - Khao Sok National Park

28 februari 2014 - Khao Sok National Park, Thailand

Marja had alleszins redelijk geslapen in de trein, ik wat minder/korter. We hadden de wekker wel een uurtje later kunnen zetten, want de trein was behoorlijk vertraagd. Het was om half zes 's morgens nog steeds pikkedonker in Surat Thani, maar rondom het station waren er al weer volop winkeltjes en kraampjes open. Er stond een kleine colonne busjes te wachten om de toeristen naar hun volgende bestemming te brengen. Iets later, tijdens de pitstop bij de Seven Eleven, kwamen we die allemaal weer tegen. Daarna was het voor ons nog een uur verder met de minivan. Het werd al vrij snel licht en het landschap bleek een stuk fraaier dan wat we tot nu toe hadden gezien, veel groener en met grillige steile bergen. In het noordwesten was op veel plaatsen opzettelijk de boel in brand gestoken (volgens Kin om de King Cobra's te verjagen) waardoor het geheel - samen met de ongelooflijke hoeveelheid zooi die de mensen om hun huizen verzamelen - een wat troosteloos aanzien bood. Dat rommelige zie je hier ook nog wel, maar het is toch iets minder opvallend. Na zonsopkomst ging de weg wat omhoog en werd het zelfs nog even mistig.

Bij Art's Riverview Lodge was het dan ook heerlijk fris in de vroege morgen. Het is een idyllisch plekje bij een zwempoel in de rivier - Monkey Swimming Hole geheten - voor een kalksteenrots met grote holen erin, die vrijwel verticaal een honderdtal meters omhoog gaat. De huisjes bestaan uit twee verdiepingen met elk een eenvoudig appartement met twee slaapkamers, badkamer en balkon. De douche is niet meer dan een pijp die op twee meter hoogte uit de muur steekt met aan het eind een douchekop die midden in de badkamer hangt en bij gebruik ervan de wastafel en het toilet nat sproeit met koud water. We hebben van de koelte gebruik gemaakt om nog even bij te slapen, maar het duurde niet echt lang voordat het binnen toch te warm werd. Na de ietwat tegenvallende warme lunch was het op het balkon wel prima uit te houden. In de loop van de middag zijn we naar het dorpje gewandeld, dat hier een kilometer vandaan ligt. Het plaatsje ligt vlak bij de ingang van het Khao Sok National Park - de toeristische attractie alhier - en bestaat uit een bonte verzameling guest houses, resorts, minimarkets, bars, cafeetjes, restaurants en massagesalons, met gelukkig op meerdere plaatsen wel gratis wifi, een voorziening die bij Art 'broken' is.

Omdat de winkeltjes eigenlijk geen vers fruit verkochten hebben we dat bij een cafeetje besteld, waar we meteen het verhaal en de foto's van gisteren konden uploaden naar Reislogger. Daarna prima gegeten in de Khao Sok River Lodge, terwijl het inmiddels aardedonker was geworden. Zo dicht bij de evenaar zijn dag en nacht ongeveer even lang en de schemering duurt maar kort. Het gebrek aan licht maakte de wandeling terug naar Art iets avontuurlijker dan we hadden gedacht, maar het was toch goed te doen, dankzij de app 'zaklamp' op Marja's telefoon. Daarna nog een wijntje/biertje gedronken op het terras, de kamer goed gelucht en lekker geslapen onder de klamboe. Het blijft overigens meevallen met de muggen, houden zo.

1. Linda:
    1 maart 2014
    Wat een mooie houten huisjes! Biertje drinken op het terras, dat klinkt wel heel aangenaam....