Thailand 2014 - Dag 9 - Khao Sok National Park

2 maart 2014 - Khao Sok National Park, Thailand

De junglegeluiden werden afgelopen nacht overstemd door het gesnurk van een dikke buurman in een nabijgelegen appartement, maar veel last hadden we er gelukkig niet van. Wel wat medelijden met degene die ernaast moet liggen.

Voor vanmorgen hadden we als activiteit een wandeling met gids in het Khao Sok NP besteld en dat was een schot in de roos. Pon praatte alleszins redelijk Engels en kon veel vertellen over de flora en fauna die we tegenkwamen. Bovendien zag hij en wees hij ons vervolgens op dingen die wij zelf zeker gemist zouden hebben. Voor een bijzondere apensoort gingen we zelfs een flink eind van het pad af en maakte hij met zijn kapmes de weg vrij voor ons. De foto's bij vandaag zullen dan ook vooral goed vallen bij de natuurliefhebbers en onze lezers met groene vingers, zoals Linda, José, Aly en mijn moeder. Ik zal proberen wat commentaar toe te voegen bij de foto's, maar kan niet garanderen dat ik alles correct heb onthouden. Qua dierenspul zijn we palmbijen, een wandelende tak, meerdere soorten apen, wat vogels, hagedissen, een kameleon en als hoogtepunt een vliegende eekhoorn tegengekomen. De laatste was overigens slechts op afstand hangend aan een dikke boomstam te bewonderen. Ook van de tarantula konden we alleen de ingang van zijn hol bekijken, misschien maar beter ook. Bloemen en planten teveel om op te noemen, maar geleerd over rubber tappen, de cyclus van kokosnoten plukken - waarvoor ze getrainde apen inzetten -, hoe je oliepalmen moet onderhouden, hoe koffiebonen eruitzien voordat ze gebrand worden, dat er wel tien soorten bamboe zijn en wat  het onderscheid is tussen jackfruits (die grote groene dingen die al op de dag van de fietstocht langskwamen) en durians. En dan te bedenken dat het eigenlijk niet de goede tijd is voor jungletochten, want na drie maanden zonder een druppel regen is de verscheidenheid qua flora nogal teruggelopen en zoeken veel dieren hun heil op koelere hooggelegen plekken dieper in de jungle. Voordeel is wel dat er amper een mug te bekennen is.

Vanmiddag was het extreem warm, dus hebben we wat rondgehangen in de schaduw op het balkon. Enige afleiding was een flinke apenfamilie aan de overkant van de rivier. Met name de jonkies zijn beweeglijke rakkers, dus het was best lastig fotograferen uit de hand met de telelens terwijl ik tot mijn kuiten in de rivier stond en een school vissen actief aan mijn tenen sabbelde. Wel mooi de tijd om de dag achterstand met de blog in te lopen en vast de foto's te selecteren voor als we zo weer internet hebben in het dorpje.

Morgen verkassen we naar Ko Phangang voor een viertal nachten in een bungalow aan het strand; de tijd vliegt voorbij hier.

1. Jet:
    2 maart 2014
    Ha Marja & Henk,
    Wat een heerlijke vakantie zo te zien. Ook wel eens lekker om je gewoon over te geven aan een reisleider!
    Veel plezier verder!