Transamerica 2012 - dag 4 - Yorktown, VA - Glendale, VA (104 km)

3 juni 2012 - Yorktown, Virginia, Verenigde Staten

Lieve mensen, bedankt voor de vele enthousiaste reacties op onze verhalen & foto's. We zullen blijven proberen om dat vol te houden! Gelukkig is er op veel plaatsen gratis Wifi, en als we dan wat tijd over hebben kunnen we de blog bijwerken. Op ieders reacties persoonlijk antwoorden gaat echter niet lukken, waarvoor graag begrip.

Vandaag, de 55e verjaardag van mijn zusje Loeki, dus de eerste echte etappe. We staan elke dag om 6 uur op, niet zo moeilijk omdat we nog maar net uit Europa zijn aangekomen. Voor Marja is het wel te hopen dat ze de jetlag snel afschudt, want ze slaapt tot nu toe beroerd. We konden om 7 uur nog nergens terecht voor een ontbijt, dus hebben we eerst het Transamerica ritueel even afgehandeld (zie foto's) en daarna een bakje fruit, roerei met spek en 'grits' alsmede twee forse pannenkoeken met heerlijke ahornsiroop weggewerkt.

Om half negen op weg naar Williamsburg over de 'Colonial Parkway'. Williamsburg is een van de vroege koloniale nederzettingen en is dankzij donaties van de Rockefeller Foundation heel mooi en historisch zo verantwoord mogelijk hersteld, inclusief vee van vroeger. Er staan nog 78 oorspronkelijke gebouwen, de rest zijn getrouwe replica's. Veel vrijwilligers in klederdracht, een echt openluchtmuseum. Terug op de parkway waren we nog langs geen enkele fatsoenlijke winkel gekomen en dat gebeurde ook niet meer. Gelukkig was er na een km of 60, na eerst een gesloten restaurantje, de Sandy Point Superette, waar we een heerlijke turkey & cheese sub hebben verorberd, zodat we er weer even tegen konden.

Om teleurstellingen te voorkomen even gebeld met pastor Mark van de Willis United Methodist Church om te horen of er een slaapplekje voor de dappere fietsers in de door de kerk ter beschikking gestelde overnachtingsaccomodatie was. Geen gehoor, maar we werden al snel teruggebeld dat het OK was. Tent opzetten hoefde niet, want er was binnen in de kerk plaats. We slapen in 1 van de crèche kamers, waar op zondag de kleintjes worden opgevangen als vader en moeder ter kerke gaan. In Glendale zelf is een convenience store, wat vooral 'slecht gesorteerd' betekent. Met name verse groente en fruit worden een issue. Marja is echter niet voor 1 gat te vangen en we hebben dus een prima maal gehad, bruine bonen met spek, ui en wortel, bereid op het 14-pits fornuis van de kerk.

Het is wel fantastisch dat dit soort plekken - geheel gratis -  er zijn, want anders moet je nog meer puzzelen op je etappes. Omdat het dus behoorlijk passen en meten is, morgen een korte rit en dan kamperen en de was draaien.

Oh ja, heerlijk weer vandaag, zonnig en tussen de 25 en de 30 graden. Af en toe wel een pittig windje tegen. Morgen idem.

Landschap licht glooiend, bos afgewisseld met landerijen, aardig maar niet spectaculair. Al wel een aantal fraaie vogels, een paar herten en een marmotachtige gespot, maar nog niet kunnen vastleggen.

Totaal 423 km

1. Just:
    4 juni 2012
    Lieve kanjers,

Ik wil niet vervelend doen, maarre ik zie jullie op de kaart op de website in zuidoostelijke richting langs de kust fietsen. Jullie moeten toch naar het westen, naar de andere kant van de VS? Heeft Henk de Garmin misschien ondersteboven aan het stuur bevestigd?
    Ik lees iedere dag jullie verslag. Hopelijk houden jullie het fietsen èn verslagen maken vol, want ik lijd en geniet hardstochtelijk met jullie mee.

Succes, Just
  2. Loeki:
    4 juni 2012
    Hallo Henk en Marja,
    Bedankt voor het belletje voor mijn verjaardag ( en de vermelding op jullie blog), jammer dat ik je niet even 'live' heb kunnen spreken!
    Heel veel fijne ervaringen en belevenissen en mooi weer gewenst.
    Ook namens Willem,
    Loeki