Transamerica 2012 - dag 5 - Glendale, VA - Ashland VA (58 km)

4 juni 2012 - Ashland, Virginia, Verenigde Staten

Omdat we vandaag maar weinig kilometers hoeven maken, zijn we de dag rustig begonnen. Ik heb vannacht geslapen! Dus het klopt echt dat je voor ieder uur tijdverschil een dag nodig hebt. Na het zelfgemaakte ontbijt - eieren, spek, sinaasappelsap en cereal met melk - hebben we alles netjes opgeruimd, de tassen aan de fietsen gehangen en zaten we om 9 uur op de fiets. Het was prachtig weer, de benen voelden (allevier) goed en de route was mooi. Op de fiets ervaar je je omgeving op allerlei manieren heel intens: de geuren van de bomen en de bloemen, onbekende vogelgeluiden, voorbijgangers die vrolijk groeten - of je met een rotgang passeren in hun dikke auto's - de zon, de wind... Je zou bijna lyrisch kunnen worden en gaan bazelen over alles wat groeit en bloeit, enz. enz... als niet het knorren van de maag de aandacht zou richten op plaatsen waar men voedsel verkoopt. In Marks' Produce Market zag alles er heerlijk uit: fruit, tomaten, maïs.. Mark vond dat wij wel erg veel groenvoer insloegen want hij vroeg: do you have a rabbit with you on that bike? En bij de knoflook: Keeps the vampires away.... Straks ga ik van dat alles op ons ene gaspitje een maaltje bereiden. Onderweg hebben we ook nog wat geschiedenis opgesnoven. In Cold Harbor waren overblijfselen te zien van de loopgraven en fortificaties die de Unionists en de Confederates tijdens de gevechten in 1864 daar hebben gemaakt. Helaas heeft dat niet kunnen voorkomen dat er in korte tijd duizenden soldaten zijn gesneuveld. Dit alles heb ik, met mijn slechte geheugen voor alles wat mijn geschiedenisleraar mij op school probeerde in te prenten, natuurlijk niet zelf bedacht. Er was immers dat wonder van de geüniformeerde, frisgekapte, welbespraakte en zeer dienstwillige soort, de Park Ranger! aanwezig in het visitor centre. Geweldige mannen, waar ik uren naar kan kijken en luisteren.

Nu zitten we op de KOA-camping - weten jullie nog, Jan en Els, hoe dol jullie waren op die vreselijke oorden vlakbij de snelweg, maar wel met zwembad? - nabij Ashland. Heerlijk gedoucht, nu naar de laundromat en straks lekker knoeien met de Pocket Rocket van Elske.

Totaal 481 km

1. Elske:
    4 juni 2012
    Een kleine toelichting van mijn kant lijkt op zijn plek. De Pocket Rocket is dus mijn hele handige kleine gasbrandertje he? The first 10 google results should be disregarded...

De KOA's ken ik nog ja! Inmiddels ben ik denk ik ook oud en wijs genoeg om ze te vermijden, behalve wanneer er wasmachines nodig zijn :) En misschien toch nog een paar baantjes in het zwembad?
  2. Corin de Jong:
    5 juni 2012
    Ha Marja en Kees,
    Wat een respect heb ik voor jullie. Ik weet wat fietsen is. Wat hebben jullie al ongelofelijk veel meegemaakt en gezien. Ik ga jullie proberen te volgen en mee te genieten. Leuk zo`n weblog.