Transamerica 2012 - dag 8 - Greenwood, VA - Lexington, VA (98 km)

7 juni 2012 - Lexington, Verenigde Staten

We waren gewaarschuwd, er moest worden geklommen vandaag. Zwaar was het (bijna 1800 hoogtemeters) maar ook schitterend. Het weer was bijna perfect: zonnig, niet al te veel wind en een graad of 20 ('unseasonably cool').

Misty Mountain had erg weinig keuze in de winkel, dus het ontbijt hield niet over vanmorgen. De eerste mogelijkheid om iets te eten te krijgen liet vervolgens wel erg lang op zich wachten. Na de 1e paar km op US 250 mochten we gelijk aan de bak naar Afton. Het plaatsje is beroemd bij fietsers vanwege de 'Cookie Lady', June Curry, die sinds de eerste officiële tocht in 1976 altijd klaar stond om de inwendige mens van de dappere fietsers te versterken. We zagen toevallig haar woning en besloten even aan te steken. Het mensje is inmiddels 91 jaar, slecht ter been en stokdoof. Haar huisje is een waar museum van alle foto's die in de loop van de jaren zijn gemaakt, een enorme poppenverzameling, cadeautjes die ze heeft gekregen en twee zelfgemaakte maquettes van hoe Afton er vroeger uitzag. Ze leek het bezoek nog wel te waarderen, maar kreeg niet echt veel meer mee van wat wij vertelden.

Na deze tussenstop kwamen we op de 'Blue Ridge Parkway', die - net als de Route des Cretes in de Vogezen - over de kam van het gebergte loopt. Van 300 naar 1000 m klimmen, meestal zo'n procentje of 8, met daartussen vlakkere stukjes. De foto's geven niet echt weer hoe overweldigend mooi het was. Prachtige vergezichten, veel flora en fauna. We hadden inmiddels al onze voedselresves op en waren blij dat het plaatsje Love opdoemde. Bij Royal Oaks Cabins, een aanrader als je in de buurt bent, flink bijgetankt voor het tweede deel van het klimwerk. Gelukkig iets minder steil. De laatste 35 km waren grotendeels naar beneden, zodat we Lexington vrij gemakkelijk haalden, wel opgejaagd door de dreiging van onweer. Pas toen we aankwamen bij het visitor center barstte het los; perfect timing zal ik maar zeggen.

In de Sheridan Livery Inn, een 19e eeuwse pleisterplaats waar vroeger de paarden van de koetsen werden gewisseld, is het prima toeven.

Morgen rustdag!

Totaal 788 km

1. Jet:
    8 juni 2012
    Mooie herinneringen aan deze parkway! Met wel de allerlekkerste salade die ik ooit heb gegeten....The slow roasted golden and red beet salad..in the Pisgah inn at the peak of the parkway...onverslaanbaar, ik maak hem nog steeds.Dus melden jullie je maar als jullie weer thuis zijn! Wij hebben the parkway gereden van Asheville naar Gattlinburg....en hebben nog mooie t shirts van het 75 jarig bestaan van die weg....alleen inderdaad....geen koffie, bijna geen uitspanningen en (voor de auto in dit geval) geen benzine....
    Fiets ze!
    Liefs jet en frans
  2. Pa:
    8 juni 2012
    Jongens, wat een fantastisch avontuur. En vandaag rustdag, da's mooooi!
    Namen van Amerikaanse bloemen hebben we niet zo in voorraad, en zeker niet zo zuidelijk. Ma zei:'Zou er geen boekje of foldertje zijn in de winkel van zo'n park?'
    We genieten van jullie verslagen en foto's. Wat is Marja al prachtig bruin!
    Wel blijven eten,hoor! Een pakje stroopwafels kan altijd nog wel ergens bij.
    Veel plezier nog.
    Ma en Pa.
  3. Hanneke Kreijns:
    8 juni 2012
    Het ziet er geweldig uit! Maar ik doe het jullie niet na. Gelukkig is Just een expert met alles waar een motor aan zit. Geniet lekker van je rustdag en blijf vooral mooie verhalen vertellen.
    Groetjes
    Hanneke
  4. José ter Haar:
    Hé kanjers,

Vandaag las als een mooie, doch zware dag. Geweldige foto's van the cookie lady.
    Die witte plant gaat me mijn nachtrust kosten. Linda: help!
    Nieuwe suggestie: orchidee?

Geniet van jullie rustdag.
    xx