Transamerica 2012 - dag 8 - Greenwood, VA - Lexington, VA (98 km)

7 juni 2012 - Lexington, Verenigde Staten

We waren gewaarschuwd, er moest worden geklommen vandaag. Zwaar was het (bijna 1800 hoogtemeters) maar ook schitterend. Het weer was bijna perfect: zonnig, niet al te veel wind en een graad of 20 ('unseasonably cool').

Misty Mountain had erg weinig keuze in de winkel, dus het ontbijt hield niet over vanmorgen. De eerste mogelijkheid om iets te eten te krijgen liet vervolgens wel erg lang op zich wachten. Na de 1e paar km op US 250 mochten we gelijk aan de bak naar Afton. Het plaatsje is beroemd bij fietsers vanwege de 'Cookie Lady', June Curry, die sinds de eerste officiële tocht in 1976 altijd klaar stond om de inwendige mens van de dappere fietsers te versterken. We zagen toevallig haar woning en besloten even aan te steken. Het mensje is inmiddels 91 jaar, slecht ter been en stokdoof. Haar huisje is een waar museum van alle foto's die in de loop van de jaren zijn gemaakt, een enorme poppenverzameling, cadeautjes die ze heeft gekregen en twee zelfgemaakte maquettes van hoe Afton er vroeger uitzag. Ze leek het bezoek nog wel te waarderen, maar kreeg niet echt veel meer mee van wat wij vertelden.

Na deze tussenstop kwamen we op de 'Blue Ridge Parkway', die - net als de Route des Cretes in de Vogezen - over de kam van het gebergte loopt. Van 300 naar 1000 m klimmen, meestal zo'n procentje of 8, met daartussen vlakkere stukjes. De foto's geven niet echt weer hoe overweldigend mooi het was. Prachtige vergezichten, veel flora en fauna. We hadden inmiddels al onze voedselresves op en waren blij dat het plaatsje Love opdoemde. Bij Royal Oaks Cabins, een aanrader als je in de buurt bent, flink bijgetankt voor het tweede deel van het klimwerk. Gelukkig iets minder steil. De laatste 35 km waren grotendeels naar beneden, zodat we Lexington vrij gemakkelijk haalden, wel opgejaagd door de dreiging van onweer. Pas toen we aankwamen bij het visitor center barstte het los; perfect timing zal ik maar zeggen.

In de Sheridan Livery Inn, een 19e eeuwse pleisterplaats waar vroeger de paarden van de koetsen werden gewisseld, is het prima toeven.