Transamerica 2012 - dag 12 - Newbern, VA - Troutdale, VA (105 km + 12)

11 juni 2012 - Troutdale, Virginia, Verenigde Staten

We hebben een paar dagen geen Wifi en geen telefoonverbinding gehad op onze slaapplekken, waardoor we wat achter raken met de verslaglegging.

Het fietsen gaat daarentegen als een speer. Had Marja het gisteren nog zwaar, toen ze vanmorgen na een uitstekende nachtrust in het kingsize bed en het uitgebreide ontbijt, met  vers bereide waffle & maple syrup, cereal, yoghurt, thee en koffie, weer op de fiets stapte, had ze de benen van Alberto Contador na een bezoek aan dr. Fuentes.

Het was tamelijk koel en er werd regen beloofd, maar die bleef gelukkig grotendeels uit. Na Wytheville moesten we een flink stuk over US 11 (Lee Highway) die we vanaf de eerste dag in DC regelmatig tegenkomen. Je moet er maar even niet aan denken hoever we al hadden kunnen zijn als we daar op waren gebleven. Leuk is trouwens anders, druk en vaak 4-baans. Hier kregen we een echte regenbui te verwerken, maar daarna knapte het gelukkig weer behoorlijk op.

In Rural Retreat heerlijk gelunched bij de Amish en daarna naar Sugar Grove, ons oorspronkelijke doel voor die dag. Helaas B&B gesloten, dus over op plan B, Troutdale. Daarvoor moesten we nog wel een flinke klim doen, die het totaal aan hoogtemeters voor de etappe op 1500 bracht.

Daar konden we onze intrek nemen in de 'bunkhouse' boven Troutdale Baptist Church, twee kamertjes met twee stapelbedden verzorgd door de Pastor, Ken Riggins, en zijn vrouw Mary. Het linkerkamertje was ingenomen door Russell, een eenzame 'throughhiker' die de gehele Appalachian trail (3300 km van Georgia naar Maine) te voet aflegde, maar wegens een verwaarloosde spinnenbeet op zijn Achillespees noodgedwongen ruim een week rust moest houden. In vergelijking daarmee lijkt me 7500 km fietsen een peulenschil.

Heerlijk warme douches achter de kerk, maar een flinke teleurstelling was wel dat het lokale restaurantje er de brui aan had gegeven. Daar hadden we niet op gerekend, hadden dus ook geen avondmaal bij ons en het dichtstbijzijnde horecaverstrekkingspunt was 6 km verderop. Vandaar de 12 km - en 300 hoogtemeters - extra. Fox Creek Store was zeer de moeite waard en zelfs de regenachtige terugweg was niet genoeg om onze moraal te knakken.

Het verhaal dat Mary me vertelde over een lastige zwarte beer die de tuinen en vuilnisbakken van Troutdale teisterde, heb ik maar even voor me gehouden, want anders had Marja wellicht helemaal geen oog dichtgedaan.

Oh ja, nog een mijlpaaltje: de 1000 km

Totaal 1086 km

1. José ter Haar:
    13 juni 2012
    Zo te lezen en zien hebben jullie twee heavy dagen achter de rug. Maar wat een belevenissen en mooie plaatjes! Krijg bijna zin om in training te gaan :).

X,
    José
  2. Gerda:
    13 juni 2012
    Nou ik heb het ook niet gemakkelijk. Heb de katten inmiddels aangepakt. Ik hoefde alleen maar achter uit mijn keel te mauwen, deze techniek had ik verfijnd gedurende de rit van utrecht naar La Clie. Die drie katten zijn dus bang voor mij en dat geeft een goed gevoel. Ik beraad me nog wat betreft de honden, voorlopig ga ik ze nog uit de weg. Ga inmiddels ook naar buiten en maak daar het nodige mee, maar daarover later meer.