Transamerica 2012 - dag 16 - Hindman, KY - Boonesville, KY (103 km)

15 juni 2012 - Booneville, Kentucky, Verenigde Staten

De verzorging door David Smith ging vanmorgen gewoon verder. Een werkelijk fantastisch ontbijt met verse jus, koffie/thee, cereal met koude melk, een doorgesneden sinaasappel, een stuk meloen, een cakeje met verse aardbeien en slagroom, en een flinke plak cake met glazuur hetgeen door David werd afgedaan als een 'continental breakfast'. Klopt, want er zat niks warms te eten bij. Mocht bij sommige lezers de indruk ontstaan dat we wel erg vaak over eten schrijven, dan klopt dat ongetwijfeld. We maken op lange fietsdagen zomaar 4000 kcal extra op en als je dat niet regelmatig en op tijd aanvult, ligt de hongerklop al snel op de loer.

Voor onderweg kregen we nog een liter water de man mee (zijn eigen water kwam uit een bron, stonk naar rotte eieren en smaakte naar ijzer) en 3 stuks vers fruit. Dit alles voor een luttele som van 25 dollar, als bijdrage aan de historical society. In de week ervoor had hij een grote groep gehad, die korting kregen en vervolgens toch nog iets te zeuren hadden...... Nog even in het register schrijven en op de foto voor Facebook en toen zaten we om half negen op de fiets voor weer een lange en hete dag.

Het begon voor de verandering allemaal redelijk relaxt en de heuvels vlak voorbij het onooglijke Dwarf waren zelfs minder erg dan we op basis van het hoogteprofiel hadden gevreesd. Aan het einde daarvan hebben we ons eerste bezoek aan een Walmart gebracht, daar passen wel tien AH-XL's in. Gewapend met spullen voor de lunch en een verse fles zonnebrandcreme gingen we vol goede moed weer op pad, tot we vlak voor Buckhorn State Park kwamen. Zeker 400 hoogtemeters in 3 delen, flink steil en het was inmiddels ruim 30 graden.

Ook na de lunch, traditioneel in de schaduw bij een kerkje, omdat de eerder uitgezochte plek al ingenomen was door een copperhead - onvriendelijk type slang -, kregen we nog een paar steile hellingen te verstouwen, voordat we redelijk uitgewoond in Booneville (genoemd naar Daniel Boone) aankwamen. Omdat we kamperen achter de kerk en alleen een koude douche niet zagen zitten, hebben we gebeld met Linda van Linda's Victorian Rose B&B, die ons snel had overtuigd, dat dat 'the place to be' voor vanavond zou zijn: 'just ride on back to the grocery store, honey, and git yer stuff for dinner and breakfast in the morning, cuz I don't do breakfast no more. Meanwhile I'll come on down in my truck, so's y'all don't have to climb up that mean ole hill to get to my place'. Zo gezegd, zo gedaan. Linda bleek een struise dame van 71, die overal lak aan had. Prachtig mens. Toen ik vroeg of we ons nog officieel moeten inschrijven, sprak ze: 'Uhuh, just tell me yer names and hand me the money'. We hadden een heel huis tot onze beschikking, met airco en TV. Marja maakte een perfect maal van grilled sweet potatoes, corn on the cob & een flinke T-bone steak. Heerlijk geslapen bovendien.

Ik zal trouwens toch een wat gedifferentieerdere benadering voor dat hoogtemeters vs. hectometers verhaal moeten vinden. Volgens de simpele formule is het elke dag pittig, vandaag bijv. weer 1270 hoogtemeters, maar er moeten ook bijstellingen in voor temperatuur, afstand, en gemiddelde steilte van de hellingen.

Totaal 1465 km

1. Linda:
    16 juni 2012
    Vooral blijven schrijven over het eten! De reis zal jullie nog vrolijk heugen als tegelijk calorieverslindend en calorierijk. Meanwhile is men hier weer zuur over het Hollandse klimaat, maar er blijft hoop xx
  2. Jet:
    16 juni 2012
    Zo te zien kunnen jullie rustig dooreten.....jullie zien er al knap afgetraind uit! Overigens gaat hier (Soest en Utrecht) alles goed!
    Groetjes Jet