Transamerica 2012 - dag 20 - Harrodsburg, KY - Hodgenville, KY (140 km)

19 juni 2012 - Hodgenville, Kentucky, Verenigde Staten

Hoe ver het was, en hoe heet.

Na een uitstekende nachtrust in de Country Hearth zaten we al voor 7 uur  op de fiets, omdat we wisten dat het heeeel warm zou worden. Zoals wel vaker, lagen op het parcours voor de komende dagen de overnachtingsmogelijkheden niet voor het oprapen. Het was dus kiezen tussen twee eigenlijk te korte etappes of eentje die wel erg lang was. Na een kleine 80 km lag het beslismoment. Qua heuvels werd het allemaal iets minder heftig, dus het zou moeten kunnen.

We zijn inmiddels aangeland in Bluegrass Country, waar ook al weer een bekende variant van de Countrymmuziek naar is vernoemd. Het gras is absoluut niet blauw, maar het landschap is wel mooi. Halfopen, met een afwisseling van veeteelt en landbouw (maïs, tabak, en iets wat volgens ons 'collard' heet). Soms deed het zoveel aan Frankrijk denken, dat we ieder moment het bordje richting 'La Clie' verwachtten, maar helaas.

Al vroeg kwamen we bij een stukje Amerikaanse geschiedenis: de plek waar Abe Lincoln zijn jeugd had doorgebracht. Het terrein was omgeven door een golfbaan en werd prima onderhouden. Zijn vader was al jong om het leven gekomen, vermoord door de roodhuiden..

Hoewel de temperatuur razendsnel opliep - om 9 uur was het al 25 graden en de 30 graden was al voor de middag bereikt -  voelden we ons allebei prima. In Bardstown flink fruit, koekjes, trailmix en een avondmaal ingeslagen en onverwacht lekker geluncht in de mini-markt bij een benzinepomp. De knoop doorgehakt en op naar de eindbestemming, de geboortestad van voornoemde Lincoln. De vuile klim die ze nog voor ons in petto hadden na ruim 120 km werd ook bedwongen en daarna was het gelukkig niet moeilijk meer.

Het motel en de Inn bestonden niet meer en dus hebben we ons gemeld bij politiechef Steve Johnson van Hodgenville, waarna we ons tentje mochten opzetten in La Rue County Park, bij de picknick shelter vlak achter het zwembad. Dompertje was wel dat het zwembad was afgehuurd voor de pool party van de 'little leaguers', vergelijk met de E-tjes bij ons, en dat de douches net geschilderd werden, dus het was wel een beetje behelpen.

Marja's kookkunsten: pasta met roomkaas, courgette en zalm, met een tomatensalade erbij deden het leed van de lange dag en alweer geen biertje aan de finish nog bijna vergeten.