Transamerica 2012 - dag 21- Hodgenville, KY - Rough River Dam State Park (93 km)

20 juni 2012 - Breckinridge County, Verenigde Staten

Nadat de pool party en de baseball game op het terrein ernaast waren afgelopen, daalde de rust neer in LaRue County Park. Er kwamen een paar vrolijk huppende en ja echt: over elkaar heen springende, haasjes kijken wie er nu weer zijn tentje had neergezet. De vele vogels hielden tijdelijk hun mond, maar begonnen alweer vroeg lawaai te maken. Mede daardoor  zijn we weer mooi vroeg weggekomen. Het parcours was heuvelachtig, maar goed te doen. Ergens onderweg gingen we van Eastern Time naar Central Time, waardoor het tijdverschil met Nederland weer een uurtje meer wordt, nu zeven uur. Voor de lunch staken we aan bij een van de gelukkig nog steeds talrijke onooglijke wegrestaurantjes. De buitenkant ziet eruit alsof de handel gesloten is maar eenmaal binnen is het er vol leven en vind je er de meest uiteenlopende spullen. Men verkoopt er allerlei etenswaren, vaak ter plaatse klaargemaakt, aas voor de vissers, sigaretten, loterijbriefjes en klosjes garen naast elkaar. Bij de Double L Grocery had zich een groepje senioren verzameld, die net als wij, gezeten op een plastic stoeltje in een hoek van de winkel, hun zwaar belegde sandwich aten uit het stuk keukenpapier waarin die wordt geserveerd. Ze vonden ons duidelijk vreemde vogels, in onze zweterige fietspakjes, eerst met helmen en zonnebrillen nog op, maar nadat men ons een poosje zwijgend had geobserveerd, kwamen de gebruikelijke vragen: waar vandaan, waarheen, warm hè, steevast afgesloten met: God bless you, have a safe trip. Het Amerikaans dat hier gesproken wordt, kan ik vaak niet in een keer verstaan. Het doet mij qua klanken en intonatie denken aan het Gronings en ook de knoestige koppen passen daarbij. Na nog flink wat kilometers kwamen we aan bij ons doel van deze dag: Rough River Dam State Park. We zetten de tent neer op de nog heel rustige camping, togen maar weer eens naar de laundromat en zaten ondertussen te puffen van de hitte. Goed idee van Henk - waar ik eerlijk gezegd eerst helemaal geen zin in had: zwemmen in het stuwmeer! Het was heerlijk om zo even af te koelen. Daarna eten in de lodge van het park, ze hadden een Kentuckyaans buffet met allerlei lokale specialiteiten, te veel om allemaal te proberen. De catfish, saladebar, aardappeltjes in bouillon gestoofd en de afdeling toetjes waren heerlijk. Lang geleden dat ik een flink stuk worteltaart, twee soorten cobbler en bananenpudding achterover heb geslagen... Nog even naar het meer gelopen, een poosje in de lobby gezeten omdat daar wifi was en toe was het alweer donker. Op de picknicktafel naast de onze gloeiden twee oogjes: een wasbeertje? of een possum? Wat het ook was, het verdween snel in de bosjes.

Totaal 1870 km