Transamerica 2012 - dag 26 - Carbondale, IL - Chester, IL (86 km + 8)

25 juni 2012 - Chester, Illinois, Verenigde Staten

Die tweede halve rustdag was uit de kilometers niet af te leiden, mede dankzij het missen van een afslag door de wegkapitein, waardoor we een flinke handvol km zijn omgereden. De etappe was echter uitstekend te doen, windje in de rug, niet al te hobbelig en prima asfalt. Ook met de detour waren we nog voor de middag in Chester.

Aldaar troffen wij een van buiten onooglijk, maar qua eten voortreffelijk, restaurantje: Wally's Place. Caesar salad - met zelfgebakken croutons en een puike dressing, waarvan alleen het gehalte aan verse knoflook iets hoger had gekund. Daarbij een heerlijke pizza met verse groenten en heel veel kaas en wat nog mooier was: ze konden er een ijskoud biertje bij serveren :) Aan het eind van de maaltijd werden we aangesproken door twee broers op leeftijd, Alan en Larry, die ons van harte welkom heetten in de VS en ons niet alleen het hemd van het lijf vroegen, maar ook allerlei wetenswaardigheden over de omgeving vertelden. Vlak buiten Chester zit een steenkooloverslag aan de Mississippi, gebouwd door de schoonvader van Alan. Vroeger ging dat van trein naar schip, vandaag de dag wordt dat gedaan met honderden vrachtwagens per dag. Dat laatste hadden we al gemerkt. Echt veel geduld hadden de chauffeurs niet met ons als we weer een steile helling op moesten zwoegen, dus af en toe maar even aan de kant.

Vanwege het verwachte temperatuurprofiel van vandaag: om 8 uur was het al 29 graden, rond de middag 33 en stijgend, toch maar het enige hotel in Chester opgezocht, wederom een Best Western, ditmaal Reids' Inn geheten. We zitten nu te wachten tot de was weer droog is, hoefden er niet eens voor het hotel uit.

We gaan het vanavond nog wel bestuderen, maar over Chester valt vooral te melden, dat 'Popeye' er geconcipieerd is. Verder is er een brug over de Mississippi, die ons morgen in de staat Missouri gaat brengen.

Mijlpaaltje van vandaag. Routekaart 3 heeft zijn werk gedaan en kan terug in de tas, nog 9 te gaan.

Totaal 2311 km

1. Margot:
    26 juni 2012
    Nog 9!? Pffff, het is bijna niet van deze wereld. Ik was ook diep geschokt van die 140 km op een dag. Echt petje af hoor. Het idee van die (huge) auto's die jullie voorbij zoeven doet me echt huiveren. Die vrachtwagens daar zijn ook niet van deze wereld. Doe nog maar extra voorzichtig. Af en toe hier feest der herkenning. Lees ik Dorine passages van jullie voor en schieten we allebei vreselijk in de lach. De croutons hebben wij helaas niet zelfgebakken meegemaakt! En verder gewoon doorgenieten! Leuk dat Elske zo komt. Zet hem op Els!
  2. Titia Sikma:
    26 juni 2012
    Al in the Midwest en al bijna op een derde van de route!
    Wikipedia leert me dat Missouri hot and humid is, maar ook dat de Ozarks 5 lakes and streams tellen en bovendien bebost zijn, dus ik kan me voorstellen dat jullie die route kiezen!

Zet em op!