Transamerica 2012 - dag 36 - Eureka, KS - Wichita, KS (116 km)

5 juli 2012 - Wichita, Kansas, Verenigde Staten

Gisterenavond toen het een beetje was afgekoeld zijn we gaan kijken naar de viering van 4th of July in Eureka. Om 6 uur zou de parade beginnen op Main Street, waar ik net boodschappen had gedaan. Toen ik vroeg hoe lang het ging duren zei een toeschouwer, 'five minutes if we're lucky'. Het was nog tegen de 40 graden, dus dat hebben we maar aan ons voorbij laten gaan. Om half acht begon het iets dragelijker te worden en hebben we in het City Park de gratis cookout nog even meegenomen. Hamburgers, hot dogs en stukken watermeloen. Verder was er nog een optreden van jonge lokale 'zangtalenten', maar de bed race hadden we al gemist. Het grote vuurwerk voor die avond stond al opgesteld maar zou pas tegen tienen worden afgestoken.

Omdat we vandaag nogal ver moesten fietsen, dit keer uitsluitend naar het westen en zuidwesten en de voorspelde windrichting onveranderd vanuit het zuiden zou zijn, hebben we besloten dat er krasse maatregelen nodig waren. Half vijf op en om kwart voor zes op de fiets, want dan was het ongeveer licht. Niet helemaal mijn persoonlijke voorkeur, maar het werkte voortreffelijk. Vrijwel geen wind, nog lekker koel en ook redelijk rustig op de weg. Uiteraard bleef dat niet zo, maar het viel al met al best mee. De route was eenvoudig, na 50 km rechtdoor boog US 54 af naar links en ging Kansas 254 rechtdoor tot in Wichita, waar we onszelf met de Garmin naar het eindpunt hebben laten leiden. Nadeeltje was wel dat de snelweg waar K254 op uitkwam diagonaal door de stad loopt, terwijl wij eraf moesten en alles zuid of west moeten fietsen, hetgeen onvermijdelijk flink verder was. Wichita is een stad ter grootte van Utrecht qua inwoneraantal, maar dat betekent dat het qua oppervlakte zo ongeveer de hele provincie Utrecht bedekt. Wat wil je ook als bijna iedereen een vrijstaand huis bewoont op percelen van 1000 m2 of meer?

Eenmaal aangekomen bij het huis van Mike Abernathy was het leed geleden. Larry en Arlys waren net uit lunchen, maar kwamen al snel terug met een coissant met kipsalade en cole slaw (heerlijk spul), biertje erbij en lekker kletsen over van alles en nog wat. Ze zijn inmiddels allebei 74 maar nog steeds zeer actief met hun inmiddels goed lopende camping (vooral voor  campers en caravans) en diverse andere dingen. 's Avonds kwam er een All American dinner op tafel: spare ribs, potato salad, corn on the cob en pork & beans, erg lekker.

Morgen voor het eerst sinds weken een echte rustdag!

Totaal 3236 km. Mijlpaal: 2000 miles, deed me onmiddellijk denken aan een prachtig liedje van Crissy Hynde & The Pretenders, past wel een iets ander weertype bij.

1. Linda:
    7 juli 2012
    Wichita was dus a bitch. Dan is het helemaal een heerlijk vooruitzicht, een echte rustdag en de aandacht van Larry en Arlys. Marja je ziet er ontzettend goed uit (Henk ook hoor) en wauw, wat een benen. Al had ik maar éen zo'n been....