Transamerica 2012 - dag 39 - Nickerson, KS - Larned, KS (96 km)

8 juli 2012 - Larned, Kansas, Verenigde Staten

Toen we vanochtend, na een simpel zelfbereid ontbijt, de animal farm verlieten, was duidelijk te zien en te voelen dat het onweer en de regen later in de nacht hadden gezorgd voor verkoeling. Na een uurtje fietsen door het licht glooiende en mooi groene land, waarvan de kleuren werden geïntensiveerd door het gematigde ochtendlicht, zagen we dat een medefietser ons opwachtte. Dat was Pete uit Chicago, 60 jaar en alleen onderweg van Yorktown naar San Francisco. We zijn gedrieën verder gegaan, soms ook met zijn drieën naast elkaar omdat het een heel rustige weg was. Al snel kwamen we de ene na de andere fietser tegen vanaf de andere kant. Eerst Tonya en Jake, die om 5 am waren vertrokken en dus om 9.30 al op de plaats van bestemming zouden aankomen. Daarna een alleen fietsende jongeman, toen twee heren, waarvan de een de oom van Jake was. Door al deze fietsers waren we voorbereid op de naderende komst van een Nederlands echtpaar. Het kon nog wel even duren, zeiden ze, want wat stonden deze mensen laat op! Dat beloofde wat. Nadat we Pete eerst hadden gelost - ons tempo ligt kennelijk vrij hoog - en na de ravitaillering weer hadden opgepikt, kwamen daar dan eindelijk Françoise en Klaas Jan aan. Dat werd een heel gezellige ontmoeting, we hebben wel een uur staan praten op straat. De tocht van San Francisco, via Richmond naar New York City, is maar een klein deel van wat zij doen: in het afgelopen jaar waren ze al in Engeland, Indonesië en Taiwan geweest, op de fiets en backpackend. Iedere vijf jaar gaan ze een jaar op reis. Grappig was dat we gelijk een update kregen over de eerder voorbijgekomen fietsers. Zo kwamen we te weten dat Jake onderweg zijn oom had verruild voor Tonya. Ook op de Transamerica Trail kun je dus een nieuwe liefde tegenkomen..

Het laatste stuk van 20 mijl hadden wij overwegend - en stevig - wind in de rug, zodat we in zeer korte tijd ons einddoel bereikten. Hoe Françoise (met een al vier dagen defecte derailleur) en Klaas Jan het dat hele stuk naar Hutchinson hebben gehad, vroegen wij ons wel af. In Larned vonden we een goede kamer in de Townsman Inn. Diverse pogingen om een biertje te bemachtigen mislukten: hier verkoopt men op zondag geen drank.... Dus hebben we met Pete een colaatje gedronken bij het zwembad. Pete heeft vele reizen gemaakt tijdens zijn werkzame leven bij UPS en is nu retired. Wij hebben door zijn enthousiaste verhalen voor de eerstvolgende vijf jaar genoeg ideeën voor vakanties opgedaan. Daarna maar weer eens een pizza gegeten bij de Pizzahut, want veel keus was er niet helaas. Mike belde nog: mijn verloren gewaande zonnebril is gevonden en ze sturen hem op. Gelukkig maar, want anders was ik al twee brillen kwijtgeraakt op deze reis.

Totaal 3417 km

1. Linda:
    9 juli 2012
    Pizza zonder een biertje,dat is wel zuur, maar jullie hebben nu wel een streepje voor bij de Lieve Heer. Niet verkeerd als je nog de nodige kilimeters te gaan hebt! xxLinda
  2. Margot:
    9 juli 2012
    Leuk die fotootjes van iedereen erbij. Het vehaal gaat echt veel meer leven Ik had alleen na Jake en Tonya wel oom verwacht met nieuwe partner. Wie zei ook alweer dat ze wel de discussie wilde aangaan met iedereen die zegt dat je in amerika (dat zeg ik dus)niet lekker kan eten? Weer pizza en dan ook nog zonder bier!! Al bij Jack in the box geweest? Of Cracker Barrel? Chili's? Applebee? lol. Veel plezier weer!
  3. Pa:
    Hi wereldreizigers,
    We houden jullie whereabouts en avonturen scherp bij, Ma zit voortdurend met de Road atlas van Nat Geo op schoot. De meeste plaatsen zijn te vinden. Ze vindt dat duidelijker dan de kaart bij de website.
    Zondag heel gezellige middag gehad met Jan en Olga. Ze liepen onder de paraplu van het station naar hier; het was tamelijk slecht weer.
    Jullie mileage wordt aardig indrukwekkend.Maar wat een belevenis! We genieten van jullie teksten en foto's.
  4. Jeannette:
    9 juli 2012
    Hi Marja en Henk, Jullie fietsen sneller dan ik kan lezen! Wat een prestatie elke dag weer. Heel leuk om jullie belevenissen te lezen en te zien. Tegen de wind in fietsen in Friesland is een kleinigheidje dus... Hele goede reis en lieve groet.
  5. Bender:
    10 juli 2012
    nog meer wind in de rug toegewenst!
    Genietze.
    Pee
  6. José ter Haar:
    10 juli 2012
    Jullie gaan hopelijk wel even vieren dat morgen waarschijnlijk de eerste halve mijlpaal bereikt wordt? En dat in 40 dagen!

XX