Transamerica 2012 - dag 40 - Larned, KS - Ness City, KS (109 km)

9 juli 2012 - Ness City, Kansas, Verenigde Staten

Was de ergste hitte gisteren al achter de rug, vandaag zette de afkoeling echt door. Zoiets gaat natuurlijk niet zonder slag of stoot. We stonden op de normale tijd op om om half zeven te kunnen ontbijten en stapten daarna gedrieën, Pete incluis, welgemoed op de fiets. Het zag er tamelijk dreigend uit aan de horizon en dat werd rap erger, dus we twijfelden over wat we moesten doen. Na 3 km kwam er een pick up truck uit een zijweg, de chauffeur draaide zijn raampje open en zei lachend: 'that's a pretty big storm coming towards you, but maybe you can avoid it by turning North here'. Toen ik echter informeerde of we dan verharde wegen zouden tegenkomen, bleek dat niet het geval te zijn. Vervolgens liet hij ons op zijn tablet de radarbeelden zien en hebben we als een haas rechtsomkeert gemaakt naar het motel en onze kamersleutels teruggevraagd. Een paar minuten later begon het te regenen en daarna te hozen. Pas tegen elven werd het weer een beetje droger. De radarbeelden waren nu wat bemoedigender en toen zijn we alsnog vertrokken. Larned had niet echt veel te bieden om nog een dag extra te blijven hangen, bovendien was het heerlijk koel.

De eerste 20 km hadden we forse zijwind en af en toe nog een spatje regen en daarna mochten we vol aan de bak, 30 km naar het noorden bijna recht tegen windkracht 6 in. Door goed de koppositie te rouleren en secuur in de waaier te rijden, bleek dat prima te doen, vooral toen de wind langzaam door draaide naar het oostnoordoosten en ook iets luwde. Aan het eind van dit stuk, in Rush Center, was een restaurant, maar dat ging helaas precies voor onze neus dicht voor de eigen lunchpauze. Regels zijn regels. We troffen daar buiten drie mede-fietsers die nog wel hadden geluncht. Vers afgestudeerd van een art college in Brooklyn leek het ze wel wat om de oost-west oversteek te maken. Afijn, even gekletst met de mannen en onze tas omgekeerd voor de laatste resten eetbare goederen. Vervolgens recht naar het westen op route 96, die de komende 500 km onze route bepaalt. Met een heerlijke rugwind waren de laatste 60 km geen enkel probleem. Onderweg kwamen we nog een eenzame zwoeger tegen die de andere kant op moest. Aan zijn lichaamstaal was te zien, dat dit geen lolletje was.

Ness City is al net zo'n weinig verheffend oord als Larned. Er is bijna niks behalve grote graansilo's, benzinepompen, wat aan de oliewinning en aan de landbouw gerelateerde bedrijvigheid (inclusief een 'oil and ag' museum, dat dan weer wel), een paar kroegen en een paar liquor stores. Van een welstandscommissie en stedelijke planning hebben ze hier nog nooit gehoord. Als een zaak over de kop gaat blijft het gebouw gewoon leegstaan tot het een keer omvalt. Wel een mooie Courthouse trouwens. Het motel zag eruit alsof het ook dienst deed als gevangenis, dus hebben we ons gemeld bij Elite Suites, waar we voor een schappelijk bedrag een flink appartement konden betrekken met wasmachine en droger. De plaatselijke Mexicaan had dragelijk eten, maar wel heerlijke Dos Equis Ambar voor mij én lekkere Chardonnay voor Marja.

Totaal 3526 km. Ook de vijfde routekaart is weer geheel doorlopen, we zijn bijna op de helft!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade