Transamerica 2012 - dag 47 - Cañon City, CO - Guffey, CO (51 km)

24 juli 2012 - Park County, Verenigde Staten

De eerste fietsdag weer na ruim een week rust - hoe zou dat gaan? Het is nog steeds warm, dus vroeg opstaan was verstandig. Elsje, die keelpijn heeft en zich niet zo lekker voelt, vond half 6 opstaan niet fijn, maar na het ontbijt stapte ze toch vrolijk in de auto. Bij Royal Gorge Bridge zou ze ons opwachten. Henk en ik moesten gelijk aan het werk: flink klimmen, lang achter elkaar en bijna niet bergaf. Vandaar dat we besloten om de omweg naar de Bridge niet op de fiets te doen, maar met Els in de FJ. Het park was nog niet open, maar we konden de kloof en de brug, de hoogste hangbrug over een ravijn ter wereld, via een paadje vanaf de parkeerplaats goed genoeg zien. Bovendien nodigde het park niet uit tot een langer bezoek: net als bij andere bezienswaardigheden die privé-eigendom zijn, hadden ze er hier een enorm circus omheen gemaakt met kinderboerderij, winkels en restaurants, terwijl de vervoermiddelen om de kloof te bekijken variëren van paard, via segway tot helikopter. Het had ons nog wel leuk geleken om met het treintje helemaal beneden langs de rotswand en vlakbij de rivier, te gaan, maar de eerste rit was pas om 10 uur.

De rest van het parcours naar ons einddoel van vandaag was tamelijk zwaar: over 50 km 1200 hoogtemeters. Henk ging als een speer, terwijl ik blijf worstelen met de dunne lucht. En dat terwijl het zo prachtig was om ons heen! Het idee dat je op de fiets door een beroemd natuurgebied als de Rocky Mountains rijdt, vind ik nog steeds ontzettend spannend. Er zijn allerlei nieuwe bloemen te zien en te ruiken en de vlinders zijn hier groot en kleurrijk.

Elsje wachtte ons op in Guffey, een plaatsje waar we al veel over hebben gehoord van andere fietsers. Het is inderdaad uniek. Er wonen 14 mensen volgens Bill, de eigenaar van de Rustic Cabins, waarvanwij de Honeymoon Cabin mochten betrekken. Het stadje heeft wel allerlei faciliteiten: een piepklein schooltje, een City Hall annex museum, drie restaurants, een antiekwinkel en last but not least The Garage. Bill en Charlie heten je daar hartelijk welkom met een biertje en een rondleiding, waarbij je in recordtijd van alles te weten komt over Guffey. Dat de burgemeester een oude zwarte kat is waarvan je ansichtkaarten kunt kopen (' monster mayor' staat erop), dat er jaarlijks een Turkey Testicles Festival wordt gehouden en dat oude badkuipen hier voor honderden dollars van de hand gaan. In de Garage kun je overigens niet je auto laten repareren, maar wel bijvoorbeeld een barbecue laten maken van een oude - kennelijk nooit gebruikte - doodskist... Zie de foto's.

De naam van onze cabin doet vermoeden dat er enige luxe aanwezig is. Dat is niet zo. De wc is buiten in het outhouse, douchen kun je drie huizen verderop en er is geen stromend water. Wel een koelkast, tv, magnetron en koffiezetapparaat. Vanavond zijn alle drie de restaurants in town dicht, dus gaan we met de auto naar Cripple Creek.

Totaal 4104 km

1. Loeki:
    25 juli 2012
    Rare Jongens die Amerikanen! Om van jullie maar niet te spreken.
    Heel veel plezier met deel twee van jullie monstertocht. Geniet nog maar even van de reisbegeleiding.
    Liefs,
    Loeki
  2. MaPa:
    25 juli 2012
    Goeie reis, voor het tweede deel, na een weekje actieve rust. We hebben op de atlas gekeken, Guffey stond er natuurlijk niet op, maar de'Continental Divide' komt snel naderbij. Daarna is het toch weer naar beneden naar de Grote Oceaan. Blijf schrijven en fotograferen, we lezen en kijken gretig.
    Hou je haaks, Ma en Pa.
  3. Jan:
    25 juli 2012
    Na ook Marja's facebook bericht over het hutje gelezen te hebben, moest ik toch wel even lachen. Hopelijk ziet jullie eindbestemming er vanavond beter uit!

Groetjes van Olga en mij!
  4. Klaas van der Els:
    25 juli 2012
    Geniet van jullie verhalen en foto's. Guffey herinner ik mij ook goed. Wij logeerden bij Warren Schechter zo'n 4 km verder op de route aan de linker kant, in een blokhot op zijn terrein. Voor Guffey reden we terug ( en omhoog). De rest van de klim ( de volgende dag) viel erg mee. Goeie reis! hartelijke groet, Gerry en Klaas