Transamerica 2012 - dag 48 - Guffey, CO - Fairplay, CO (74 km)

25 juli 2012 - Fairplay, Colorado, Verenigde Staten

Gisteren hebben we tevergeefs gezocht naar de 'splash pond' van Guffey, een watervalletje dat van de rotsen in een mooie poel valt. In plaats daarvan heeft Elske ons over grindwegen door het hooggebergte geleid. Gelukkig hadden we een topografische kaart van Colorado in de auto liggen, anders was het laat geworden voordat we in Cripple Creek waren aangeland. CC is één van de vier plaatsen in Colorado waar legaal mag worden gegokt. Bill had ons aangeraden om in Bronco Billy's Casino & Restaurant te gaan eten - good food for a reasonable price. De ambiance was niet geweldig; de gasten mochten eens afgeleid raken van het hogere doel, gokken. Honderden gokkasten en een heel klein hoekje voor blackjack en roulette. Het eten was gelukkig wel oké.

Vanmorgen was het zowaar zo fris, dat we de koudweerspullen hebben aangetrokken en het is de hele fietsdag niet boven de 20 graden gekomen, prima fietsweer dus, maar wel behoorlijk wennen na die continue hitte. Iets anders wat we allang niet meer hadden meegemaakt: regen. We zijn gelukkig redelijk tussen twee buien door gemanoeuvreerd, zodat we amper nat zijn geworden. Oh ja, ook tegenwind, maar niet al te heftig.

Van Guffey naar de route ging het omlaag, maar daarna mochten we al snel weer aan de bak. Het obstakel heette Currant Creek Pass, op 9404 voet (= 2868 m) hoogte. Bovenop werden we beloond met een schitterend uitzicht op de Continental Divide, de waterscheiding die bepaalt of een rivier zijn water uiteindelijk in de Atlantische of Stille Oceaan aflevert. Morgen gaan we die voor het eerst oversteken. Na Currant Creek Pass moesten we nog wat rollertjes overwinnen en toen was het heerlijk afdalen naar Hartsel, waar Elske op ons wachtte in de lokale grill & saloon. Een flinke hamburger als basis voor het laatste stuk omhoog bleek achteraf wat overdreven. Het ging wel omhoog, tot 3000 m, maar zo geleidelijk dat het eigenlijk weinig moeite kostte. In Fairplay verblijven we in het - uiteraard historische - Fairplay Valiton Hotel, waar de dames om mij heen hun schoonheidsslaapje doen terwijl ik de foto's van gisteren van een bijschrift voorzie en de dag versla.

Fairplay is een oude boom town (met meer dan 8000 inwoners in de hoogtijdagen van de gold rush en de belangrijkste plek om uit te gaan op zaterdagavond in heel Colorado) die net als vele andere stadjes dreigde te verpieteren in de 20e eeuw. Het aantal inwoners is gezakt naar onder de duizend, maar het is een goede uitvalsbasis voor allerlei sportieve activiteiten en daarnaast hebben ze kans gezien om via een zelfgecreëerde legende zichzelf het predikaat Burro Capital of the World op te spelden. Burro's zijn ezeltjes, destijds een onmisbare hulp voor de goudzoekers in dit gebied. Helaas moeten we de jaarlijkse Burro Days missen, die zijn komend weekend. Hoogtepunt zijn de wereldkampioenschappen 'Pack Burro Race', die voor de 64e keer worden gehouden, onder het motto 'Get yur ass up the pass!'.

Totaal  4178 km

1. Linda:
    26 juli 2012
    Zo te lezen hebben jullie lijven zich al aangepast aan de ijle lucht en een wat lagere temperatuur scheelt ook energie. Er zijn weer veel mooie foto s en het verbaast me dat er zoveel stadjes met iets heel eigens zijn, nu weer het gokken en in Fairplay de sport. Wij hebben het over branding en zij doen het gewoon...
  2. José ter Haar:
    27 juli 2012
    Geweldig, jullie foto's. In boeken lees je beschrijvingen van Amerikaanse oorden, maar leuk om ook te zien dat e.e.a. ook echt bestaat.
    Elske, ik kan me indenken dat het naderende afscheid van je ouders, Christine, en Amerika an sich weer lastig zal zijn. Maar heb de indruk dat je weer een toptijd daar hebt gehad. Goede thuiskomst in ons nu nog prachtige weer hebbende kleine landje.
    M&H, toi, toi, met alle pieken en dalen in de rockies, X,
    José