Transamerica 2012 - dag 50 - Silverthorne, CO - Hot Sulphur Springs, CO (95 km)

27 juli 2012 - Hot Sulphur Springs, Colorado, Verenigde Staten

Gisteravond gedineerd met diverse salades en een lekker broodje in de Days Inn, want Silverthorne had verder niet heel veel te bieden. Ze hadden er ook een guest laundry, altijd handig als je zoals wij elke 3 à 4 dagen moet wassen. Vanmorgen wel op tijd op, maar we kwamen toch met wat vertraging op gang. Alle spullen moesten weer terug in de goede tassen en dat kostte wat tijd, vervolgens bleek dat we de spin van het karretje in de auto hadden laten liggen en daarna viel mijn zonnebril zo ongelukkig dat een van de glazen kapot was. Nadat we bij de lokale Target vervanging hadden gevonden voor beide onderdelen konden we eindelijk echt op weg.

Wat een fantastische fietsdag. Stroomafwaarts langs de Blue River, windje in de rug, door een prachtige vallei. De weg was wel redelijk druk, dus na een km of 25 werden we langs de stille kant van Green Mountain Reservoir geleid. Wel een stukje om en redelijk op en neer, maar werkelijk schitterend, niet in het minst dankzij de 'bald eagle' en haar jong, die zich van een paar honderd meter afstand rustig lieten bekijken. Hoewel nog steeds mooi blauw, stond het water in het meer zeker 15 m te laag. Terug op CO 9 weer in flinke vaart heuvelaf naar Kremmling voor de lunch. De lucht werd inmiddels wel tamelijk dreigend, maar de bui trok net voor ons langs. Toen we uitgegeten waren, was de volgende bui in aantocht en waaide het hard en vlagerig. Na een tijdje als amateur weerkundige naar de richting van de wolken te hebben gestaard - ongeveer dwars op de wind -  hebben we het er toch maar op gewaagd. Inmiddels waren we bij de rivier de Colorado aangeland, die we stroomopwaarts moesten volgen, af en toe een beetje klimmen dus. De eerste paar kilometer werden we door de zijwind bijna van de weg geblazen, maar het bleef droog. Daarna rugwind met vóór ons inktzwarte luchten en regelmatig bliksemflitsen. Op zeker moment leken we de bui in te halen en toen de wind plotseling 180 graden draaide, hebben we even pas op de plaats gemaakt op een plek waar we eventueel konden schuilen. Ook die bui waaide weer over, dus toch maar door. Een paar km voor de finish werden we nog getrakteerd op de fraaie Beyer's Canyon, terwijl het tot vlak daarvoor leek alsof we nog even flink zouden moeten klimmen.

In Hot Sulphur Springs is een resort met thermaalbaden. Het uiterst onwelriekende maar iedere denkbare kwaal genezende water komt er in grote hoeveelheden uit de rotsen, reden waarom hier al in 1880 de eerste badhuizen werden opgericht. Vandaag de dag hebben ze ruim 20 verschillende baden en badjes van oplopende temperaturen en met meer of minder magnesium. Heerlijk relaxend voor de vermoeide fietsersspieren, we hebben er een stuk of zeven geprobeerd. Aan het eind van de middag begon het serieus te regenen en dat doet het 3 uur later nog steeds. Volgens de verwachtingen klaart het vannacht weer op, met morgenmiddag een herhaling van zetten. Kijken of we morgen wel op tijd wegkomen...

Totaal 4339 km.

1. Jan:
    28 juli 2012
    Een beetje tegenvallend weer in vergelijking met het merendeel van jullie reis! Helaas ook hier één weekje zomers weer en nu weer kouder/wisselvalliger. Verder gaat alles hier voorspoedig, gelukkig! Er gebeurt niet denderend veel, dus wederom weinig te vertellen. Ik heb al mijn zuurexperimenten overigens zonder kleerscheuren overleefd! Olga werkt daarnaast hard aan haar verscheidene projecten (en doet dat in jullie huis, voor de rust, maar dan is er doordeweeks ook vrijwel altijd iemand in jullie huis). Nog geen inbraken of iets dergelijks gelukkig :)

Groetjes uit Nederland,
    Jan en Olga
  2. Loeki:
    28 juli 2012
    Hallo eenzame fietsers!! Wel weer even wennen zeker? Met bagage en zonder verzorgde pauze momenten...Gelukkig hadden ze andere warme baden deze keer!
    Ik zag adelaars voorbij komen op foto's!! Veren!!!
    Mijn vriendinnetje Sophie is sjamaan geworden. Zij heeft een adelaarsnaam. 't Lijkt me leuk om een heuse adelaarsveer uit Amerika te kunnen geven. Vandaar de vraag...is toch echter dan er een te kopen uit het ruime e-aanbod. Maar of je een exemplaar een beetje netjes in de fietstas kunt meenemen is natuurlijk ook maar de vraag.
    Geniet van alle mooie vergezichten, van het fietsen en elkaar!
    Liefs Loeki
  3. José ter Haar:
    28 juli 2012
    Wauw! Wat een prachtig gebied en die adelaars....
    Jullie mogen weer erg trots zijn op jezelf bij het bedwingen en bereiken van bergtoppen.
    Keep on going, x,
    José