Transamerica 2012 - dag 53 - rustdag in Riverside, WY

30 juli 2012 - Riverside, Wyoming, Verenigde Staten

A lazy day at Lazy Acres Campground, dus niets te vertellen? Over vanochtend niet veel inderdaad: beetje uitslapen, ontbijt- en lunchboodschappen gedaan bij de kleine grocery store naast de camping, ontbijten, boekje lezen op het bankje bij de rivier, de lunch klaarmaken en opeten op de porch van onze cabin en afwassen. Terwijl het de hele ochtend zonnig was geweest, kwamen er tegen de middag weer donkere wolken opzetten en begon het, niet al te hevig, te regenen.

Om een uur of twee zijn we naar het door het Tourist Information Center en Donna Lynn Ikenberry aanbevolen museum gegaan in Encampment, 420 inwoners, dat direct naast Riverside ligt. Het plaatsje zelf is wederom een treurige verzameling van ooit bloeiende, maar nu gesloten ondernemingen en van slecht onderhouden straten en huizen. De enige winkel die nog floreerde, was de liquor store Chez Booze... Het museum daarentegen was een aangename verrassing. Allereerst was daar vrijwilliger Bill, minstens 80 jaar oud, maar blakend van enthousiasme en gestoken in een sublieme cowboy outfit. Stiekem vind ik die mannen met hun grote hoeden, hun riem met glimmende zilveren gesp en met stoere puntige cowboylaarzen aan hun voeten wel erg leuk, vandaar dat ik Bill heb gevraagd of hij met mij op de foto wilde. Dat wilde hij zeker en hij bood ons ook een persoonlijke rondleiding aan. Het museum bood een verscheidenheid aan historisch materiaal: machines en foto's daterend uit de tijd dat er in Enchampment kopermijnen waren en het inwonersaantal 10.000 bedroeg, een bibliotheek met oude kranten en tijdschriften en merkwaardige uitvindingen zoals de opklapbare badkuip.  Daarnaast was er een uitgebreid openluchtmuseum, bestaande uit originele, complete gebouwen die hetzij in zijn geheel, hetzij in genummerde delen zijn verplaatst. Bill opende speciaal voor ons de prachtige woning van de familie Parkison, ca. 100 jaar oud, met een grotendeels intact interieur. We mochten ook rondkijken in het gebouw waarvan het thema ' transportation' was. Daar stonden onder meer een Buick uit 1912 in zeer goede staat, een schaapherders mobile home avant la lettre en een naaimachine waarmee men zadels maakte. Speciaal voor Jan heeft Henk daarvan een foto gemaakt. Bill wist over alle voertuigen wel een mooi verhaal te vertellen. Tot slot beklommen we de fire tower: een stalen bouwwerk van ca. 20 m hoog, dat voor de komst van de satellieten, werd gebruikt om bosbranden in een vroeg stadium te lokaliseren. Bill vertelde dat niet iedereen voor het werken op zo'n toren in de wieg gelegd was. Men verbleef maanden achtereen in tenten op afgelegen locaties met weinig voorzieningen, terwijl de torens regelmatig werden geteisterd door St. Elmo's fires (bolbliksems!), waardoor het af en toe gebeurde dat mensen daarvandaan rechtstreeks naar een psychiatrische inrichting werden vervoerd. De tijd vloog voorbij en het was half zes toen we afscheid namen van Bill en zijn museum.

Vanavond was alleen The Mangy Moose open. De menukaart was beperkt, de rode wijn kwam uit de koelkast, maar ons verblijf in Riverside kan niet meer stuk. Morgen gaan we weer op pad om de rest van Wyoming te gaan ontdekken!

1. Jet:
    31 juli 2012
    Ha Marja, wil je Frans af en toe lenen? Met hoed, riem en laarzen?