Transamerica 2012 - dag 56 - Sweetwater Station, WY - Lander, WY (64 km)

2 augustus 2012 - Lander, Wyoming, Verenigde Staten

Na een zeer stille nacht  op de prairie werden we tegen half zes ruw gewekt door een ijverige Mormoon, die een rondje over het veld maakte met een mini-tractor met daarachter een grote tank, die muggenverdelger sproeide - te laat voor Marja, die flink was lekgestoken. Omdat we vandaag maar een kort stukje hoefden, toch weer in slaap gevallen, wat later niet slim bleek. Bij het opstaan was het nog vrijwel windstil, maar toen we om 9 uur vertrokken stonden de vlaggen al weer redelijk strak. Tegenwind, gek genoeg bijna ongeacht de richting die we op moesten fietsen en het was ook al vroeg weer heet.

We begonnen met een klimmetje vanuit het dal van de Sweetwater rivier naar Beaver Ridge, vanwaar we een prachtig uitzicht over de Wind River Range (tot zo'n 4000 m hoog) hadden, die we komende dagen gaan volgen. Daarna een heerlijke afdaling van een km of 10. Via nog weer een paar richeltjes, steeds met prachtig geërodeerde rotsformaties en af en toe nagekeken door antilopes, daalden we geleidelijk naar Lander. Lander is, op 1600 m hoogte, het laagste punt sinds we de Rockies bereikten. Vanaf morgen gaat het weer omhoog en wordt het gelukkig ook iets koeler. Van de wind lijken we echter voorlopig niet af te zijn. Qua eten ben ik er klaar voor: na het pizzabuffet bij de lunch heb ik me vanavond gewaagd aan een prime rib dinner, zeker een pond perfect klaargemaakte doorregen steak.

Lander is een wat grotere stad - maar liefst ruim 9000 inwoners - met een leuke Main Street. Vanavond was er een optreden van Jason Isbell and the 400 Unit, prima country rock. Jason Isbell is de voormalige lead-gitarist van de Drive-by Truckers, zeker bekend bij onze vrienden René en Marja uit Amersfoort en wellicht ook bij een aantal andere lezers.

Totaal 4826 km, dus de 3000 mijl gepasseerd!