Transamerica 2012 - dag 57 - rustdag in Lander, WY (side trip 27 km)

3 augustus 2012 - Lander, Wyoming, Verenigde Staten

De weersverwachting voor vandaag luidde, kort samengevat: reken op (forse) tegenwind, de hele dag, dus 120 km afzien. We hadden het gisteravond ongemerkt laat gemaakt en toen de wekker vanochtend om half 6 afging, was het enthousiasme ver te zoeken. De beslissing om nog een dagje in Lander te blijven, was daarom snel genomen. Dus nog even blijven liggen, ontbijt halen in de lobby, beetje lezen, internetten en toen Main Street op. Je kunt hier, bijzonder!, lekkere koffie krijgen, ik nam een giga cappucino met vier shots espresso, mmmm. Verder zijn hier veel leuke winkels, variërend van art galleries tot tattooshop, zelfs een dameskledingwinkel.

Vanmiddag hebben we een uitstapje gemaakt naar Sinks Canyon State Park. Heen 8 mijl bergop in drie kwartier, terug 20 minuten in razend tempo, om een bijzonder natuurverschijnsel waar te nemen. De rivier de Po Po Agie (spreek uit: po-PO-dzjuh) verdwijnt op een bepaald punt geheel in een grot (the sink) om een stukje verderop weer tevoorschijn te komen uit de berg aan de overkant van de vallei (the rise). Wetenschappers hebben onderzoek gedaan en ontdekt, middels kleurproeven, dat hetzelfde water dat de grot in gaat, er ook weer uitkomt, maar het mysterieuze is dat het water er twee uur over doet om de hemelsbreed gemeten afstand van 400 meter te overbruggen en dat de temperatuur ervan in die tijd twee graden stijgt. Bovendien blijkt er bij de rise meer water uit te komen dan er bij de sink is ingegaan. Tot op heden is daar geen verklaring voor gevonden. Voer voor speleologen natuurlijk, maar die komen niet ver in de nauwe gangen van de grot. Wat de toerist ziet is de rivier die verdwijnt in de rotsen en, 400 meter verderop, weer opwelt in een prachtige heldere poel waarin honderden joekels van forellen zwemmen. Er was samen met ons een groepje mannen aan het rondkijken die aan het werk waren in Riverton, ver van huis. Een van hen filmde, onbekommerd op de hoogste rotsen klimmend op zijn slippers, de rivier en de mensen om hem heen, om zijn vrouw ervan te overtuigen dat hij heus wel iets anders deed dan in de kroeg zitten na het werk. Van een ander kreeg ik twee quarters in de hand gedrukt om voer voor de vissen van te kopen...

Terug in Lander hebben we een ijsje gegeten bij Ken and Betty's op Main Street. Nu nog even tv kijken en dan een nieuw restaurant uitproberen. Gisteren bij The Oxbow was het uitstekend, maar Henk heeft voorlopig even genoeg rood vlees gegeten, dus wie weet wordt het vandaag een visje bij The Cowfish.

1. Linda:
    4 augustus 2012
    Hi, voor zulke steaks moet je in Amerika zijn en je moet er ook nog eens erg ver voor fietsen :-) maar dan heb je ook wat. Hoewel zo' n forelletje die uit de Sink komt vast ook wel smaakt. De landschappen waar jullie nu doorheen komen zijn geweldig!