Transamerica 2012 - dag 61 - Colter Bay, WY - Grant Village, WY (64 km + 12)

7 augustus 2012 - Yellowstone National Park, Wyoming, Verenigde Staten

Het was een koude en rustige nacht in het tenthuisje. Of het bear proof was, daar heb ik me maar niet al te veel in verdiept. Henk dacht wel dat het haakje op de deur een gemiddelde beer zou kunnen ontmoedigen. Verder hadden we natuurlijk, volgens de bear aware regels die echt overal hangen, alle eetbare waar en de toiletspullen, nou ja eigenlijk al onze bagage, in de bear locker gestopt. En toen ik vannacht moest plassen, is Henk meegelopen naar de toiletten. Geen beren tegengekomen. Toen ik vanochtend om kwart over 6 mijn neus buiten het tenthuisje stak, zag ik vlakbij wel twee herten lopen grazen. Ze keken naar me en bleven gewoon staan. Prachtige dieren!

Het was zo koud (3 graden C) dat we met meerdere lagen kleren aan, ik zelfs met mijn lange handschoenen, hebben ontbeten. Opeens snapten we ook het nut van de houtkachel in het huisje.. Onderweg nog een grote beker koffie en thee gedronken, toen was het lijf enigszins op temperatuur. We reden nog een stuk door de bosrijke delen van Grand Tetons, waar we al snel Jenna tegenkwamen, een stoere meid uit Wisconsin, die zonder vast doel en zonder vaste route op pad was, zoveel mogelijk wild kamperend in verband met het budget (cowboy camping noemde zij het,oftewel gewoon in je slaapzak onder de sterrenhemel - en hopen dat het niet regent die nacht). Ze zei tot straks, maar gelet op haar tempo en op de vele pauzes die wij hebben genomen, is dat niet gebeurd.

Bij het bord van Yellowstone - ook een soort mijlpaal, omdat ik me aan het begin van de tocht niet echt kon voorstellen dat we hier zouden geraken - hebben we een foto laten maken. We reden vervolgens langs de Lewis River, die een heel afwisselend beeld vertoonde: soms woest, vol met boomstammen, dan weer kalm, een paar watervallen.. Als je op de fiets zit, zie je dat allemaal van heel nabij, met name als je regelmatig stopt en een stukje wandelt. De meeste auto's echter razen maar door. Omdat de shoulder heel smal was, moesten wij op de weg rijden, maar dat vinden veel automobilisten maar onhandig. Ze halen ons dus altijd in, ook vlak voor een bocht of als er tegemoetkomend verkeer aankomt. Tot nu toe is een clash uitgebleven, gelukkig....

In Grant Village aangekomen om half 2 namen we onze intrek in Lodge A. Een prima kamer, zonder tv, maar met een zwarte speelgoedbeer op het bed. Ik ben er nog niet achter of het een cadeautje is of een voorstel tot een donatie. Wat later op de middag zijn we naar West Thumb gefietst. Zodra we de parkeerplaats opreden, herkende ik de locatie: 12 jaar geleden waren we ook hier met Jan en Elske. Over een pad van houten vlonders loop je langs talloze door diverse vulkanische uitbarstingen gevormde hot springs, modderpoelen, stoomblazende gaten en riviertjes, en langs Yellowstone Lake. Het was even prachtig en indrukwekkend als destijds. De geuren en de kleuren, de structuren, het licht... We waren er lyrisch over en Henk heeft heel veel foto's gemaakt.

Omdat we onze kleren ook nog moesten wassen hebben we een snelle hap gegeten in het Lake House Restaurant. Ik schrijf nu over deze dag met een miniflesje rode wijn naast me. Zometeen wordt het lastig: een keuze maken uit al die prachtige plaatjes, voor de blog...

Totaal 5184 km

1. Linda:
    8 augustus 2012
    Wonderlijke wateren, die poelen, vreemde vormen en kleuren. Je hebt van de foto af geen idee hoe diep ze zijn en uit wat voor materiaal de randen bestaan. Je zou door al die thermische activiteit verwachten dat de omgeving mee opwarmt, maar nee dus, er wachten jullie meer koude nachten....Ben benieuwd of de fietsersdichtheid toeneemt nu jullie in Yellowstone beland zijn!
  2. Aly:
    8 augustus 2012
    Prachtige foto's! Ik kon destijd ook niet stoppen met fotograveren. Nu ik de foto's zie kan ik de geur die daar rondhangt zelfs nog oproepen (rotte eieren). Maar wat een wereldschoonheid, prachtig, prachtig!
  3. Elske:
    8 augustus 2012
    Dit weet ik ook nog heel goed!! Het is nog even mooi als toen, en wat moet het fantastisch en anders zijn om dit nu op fietstempo te doen. Jaloers, jaloers..
  4. José ter Haar:
    8 augustus 2012
    Jeetje Henk, wat een geweldige foto's! Puur genieten.
    Ik wens jullie een warme, beervrije nacht toe.
  5. Benderp:
    9 augustus 2012
    Inderdaad schitterende foto's!
    Wel goed te lezen dat Henk je zelfs naar het toilet vergezelt.Als we binnenkort weer eens robberen wil ik dat ook wel eens zien!
    Beertje op bed moet ook veel rust geven.
    Love,
    jevri