Transamerica 2012 - dag 62 - Grant Village, WY - Canyon Village, WY (68 km)

8 augustus 2012 - Yellowstone National Park, Wyoming, Verenigde Staten

Vanmorgen een beetje uitgeslapen, omdat de ontbijtzaal pas om half acht open ging. Het klimaat is wel bijzonder hier; overdag ruim 30 graden, 's nachts temperaturen in de buurt van het vriespunt. In de loop van de ochtend pellen we langzaam de laagjes uit: fleece- trui, beenstukken, koerstrui met lange mouwen. 's Middags zou je het liefst met ontbloot bovenlijf fietsen, maar dat doe je natuurlijk niet als jongbejaarde.

Alweer een schitterende dag, en weer anders. Eerst langs Yellowstone Lake,  een enorme plas water waar je de provincie Utrecht ongeveer in kwijt zou kunnen. Dit is overigens een afwijking van de officiële route van de Transam, die via Old Faithful aan de westkant het park weer verlaat. Wij pakken een paar honderd km extra - tijd zat - om al het moois te bekijken wat Yellowstone te bieden heeft, m.u.v. Old Faithful dus.

Als echte toeristen hebben we iedere grote en kleinere bezienswaardigheid aanschouwd vandaag, hetgeen naar wij merkten een stuk vermoeiender is dan gewoon van A naar B fietsen. Mooie vergesichten vanaf Pumice Point en Gull Point, toen even Yellowstone's eigen Natural Bridge bekeken en vervolgens langs de Yellowstone-rivier naar het noorden. Eerst kom je dan langs een tweetal thermische hot spots, Mud Vulcano en Sulphur Cauldron geheten. Als je niet zou weten dat het puur natuur was, zou je het ongelooflijk smerig vinden - onmiddellijk de milieudienst inschakelen; nu is het prachtig. Na het geothermische geweld kwam de fauna weer in beeld: Hayden Valley, waar de grootste kudde wilde bisons van deze aardkloot zich ophoudt. Met name de stieren, die voortdurend onderling wat bakkeleien, zijn zeer imposant. De grootste wegen ruim meer dan een ton, dan voel je je als fietser toch wat kwetsbaar. De weg loopt dwars door de vallei en ze steken te pas en vooral te onpas over,  nemen daar ook alle tijd voor, wat regelmatig aanleiding geeft tot forse verkeersopstoppingen.

Na flink wat foto's reden we verder door de prachtige vallei naar Yellowstone Canyon, die voor morgenvroeg op het programma staat. Onze Frontier Cabin is van alle noodzakelijke zaken voorzien, maar tamelijk Spartaans uitgevoerd. Alweer geen TV, dus de mooie medailles van onze sporters moeten we later maar eens bekijken. Geen Wifi, daarvoor moeten we naar de Lounge van Canyon Village en tot onze schrik kost het de aatste dagen ook extra, Europese toestanden. Verder is het nogal traag, en kon ik dit verslag al een paar dagen lang niet opsturen.

Genoeg verteld, de plaatjes moeten de rest van het verhaal doen.

Totaal 5252 km

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Linda:
    11 augustus 2012
    Jullie enthousiaste verhalen en de mooie foto's maken het logisch dat jullie nog wel even in Yellowstone blijven rondkijken. Wat een natuur, het doet bijna pijn aan je ogen :-) Ik ben benieuwd of de Spelen ooit nog eens zoveel oranjegevoel zullen geven als voetballen, maar het komt er dichter bij dan ooit.