Transamerica 2012 - dag 63 - Canyon Village, WY - Mammoth Hot Springs, WY (70km)

9 augustus 2012 - West Yellowstone, Montana, Verenigde Staten

Omdat we gisteren na aankomst in Canyon Village een beetje moe waren van alle natuurschoon - ik geloof echt dat je zelfs voor het mooiste van het mooiste (tijdelijk in ieder geval) immuun kunt worden als je er continue aan wordt blootgesteld - hebben we afgezien van het bezoeken van de Grand Canyon of the Yellowstone River. Die stond dus vanochtend als eerste op het programma. We moesten er even voor omrijden, maar toen werden we beloond met twee schitterende watervalllen tussen torenhoge wanden in allerlei mooie kleuren. Ook ontdekten we een nest met twee jonge adelaars bovenop een rotspilaar. Nadat we de canyon en de waterval van verschillende kanten hadden bekeken en gefotografeerd, zetten we koers naar Mammoth Hot Springs, zo'n 65 km verderop.

Nu we off route rijden, hebben we geen gedetailleerde kaart van het gebied, alleen het kaartje dat we van de park ranger hadden gekregen bij de ingang. Dus toen we over de op die kaart vermelde Dunraven Pass heen waren, overigens een heel mooie beklimming langs uitbundig bloeiende bergweiden en door het bos, dachten we dat de rest wel zou meevallen. Het begon goed met vermoedelijk de mooiste afdaling die we tot nu toe hebben gedaan. Toen we echter aan de laatste 30 km begonnen, bleken deze niet door de vallei van de Yellowstone te gaan.  De weg liep weer omhoog, en steil ook. Een troost was de niet aflatende schoonheid van het landschap om ons heen. Het laatste stuk, langs Lava Creek, ging eindelijk naar beneden, dus lekker snel. Vanuit de verte konden we Mammoth Hot Springs al zien liggen.

En alweer kwamen we in een 'dorpje' aan, dat erg veel leek op de twee vorige plekken in Yellowstone. Dat komt omdat alle accomodaties in het park worden geëxploiteerd door een en dezelfde onderneming, Xanterra. Dus heb je overal dezelfde onhandige openingstijden en dezelfde indeling en aankleding van de restaurants en zijn de kamers allemaal even saai en lelijk. Overigens waren we vandaag met die saaie kamer heel blij, want het regende toen wij aankwamen en in het visitor centre was de boodschap: alles is volgeboekt. Gelukkig kwam er een annulering, waardoor wij onderdak waren. We zijn na wat te hebben gegeten, naar de Hot Springs gegaan. Ook hier waren we 12 jaar geleden geweest. Het was veranderd sinds die tijd: er stroomt minder water naar beneden, dus drogen grote delen uit. Desondanks was het schouwspel weer fascinerend. Maar we zijn vast van plan om thuis de foto's - waar? in welke van de 88 dozen die in het achterkamertje staan opgestapeld? - van toen te gaan vergelijken met die van nu.

Na drie dagen in Yellowstone staan we nog steeds open voor de wonderen van dit park, maar de drukte gaat mij langzamerhand wel tegenstaan. Ik verlang weer naar die sukkelige weggetjes waar je bijna geen auto ziet en naar de kleine stadjes met hun slordige, maar wel altijd open cafeetjes. Naar de traagheid van het leven daar en de gemoedelijkheid van de bewoners. Hier hebben de toeristen bijna allemaal haast en ze lijken op hun vakantie nog steeds te moeten scoren. Ze fotograferen zelfs vanuit de rijdende auto en racen van highlight naar highlight, allemaal over dezelfde paar wegen. Grappig is wel dat je daardoor steeds dezelfde mensen tegenkomt. Zo heeft een enthousiaste alleenreizende jongeman ons - en wij hem - op twee locaties op de foto gezet en werden we meermalen toeterend ingehaald door een echtpaar uit Parijs met wie we in de Tetons in gesprek waren geraakt. Vandaag stonden ze op een parkeerplaats naar ons te zwaaien en 'Bon courage!' te roepen.

De laatste dagen is het niet gemakkelijk geweest om gebruik te maken van wifi om de weblog bij te werken en onze mail te lezen. Xanterra verkoopt wifi per uur of per 24 uur (voor 12 dollar) maar je moet daarvoor in de lounge gaan zitten. Daar hangen dus allemaal reizigers met hun laptop of i-pad en zitten er de hele avond op één drankje. Helaas ging er bij ons van alles mis met de verbinding en konden we niet alle foto's versturen. Hopelijk wordt dat de komende dagen weer beter.

Totaal 5322 km

1. Linda:
    11 augustus 2012
    De foto's van het natuurschoon worden alsmaar indrukwekkender. Mooi dat er nog zulke stukjes levende aarde zijn en dat dieren als adelaars en bizons hier nog een fatsoenlijke leefplek hebben zonder dat er overal huizen staan en wegen liggen. Dat laatste zal wel niet helemaal opgaan, gezien de aantallen bezoekers die dit park jaarlijks moet verstouwen. Heel goed dat jullie het park 'slow' doen zodat de mooie details je niet ontgaan!