Transamerica 2012 - dag 64 - Mammoth Hot Springs, WY - West Yellowstone, MT (84 km)

10 augustus 2012 - West Yellowstone, Montana, Verenigde Staten

Vandaag de laatste dag in Yellowstone. We werden wakker met een blik op een groepje wapiti's, waaronder een jong, dat rustig grazend door het dorp wandelde. Ze trekken zich bijzonder weinig aan van al die mensen, terwijl Mammoth Hot Springs nog drukker is dan de andere dorpen. De meeste andere villages liggen een eindje van de doorgaande weg af, hier ligt alles pal aan de doorgaande weg.

Het ontbijt is hier stevig bunkeren, een 'all you can eat'  buffet met fruit, zoete dingen als koekjes en muffins, cereal, roerei, spek, worstjes, gebakken aardappelen en wentelteefjes. Ideaal voor de hongerige fietsers, wellicht minder verstandig voor de veel te zware Joe Average die alleen zijn camper door het park hoeft te manoevreren.

Na een paar km fietsen hebben we de 'upper terrace loop' van de hot springs nog even gedaan. Als gezegd minder spectaculair dan we ons herinneren, maar nog steeds indrukwekkend. Volgens een van de vele educatieve bordjes wordt er dagelijks nog steeds anderhalve ton aan nieuwe minerale afzettingen gecreëerd. De geothermische activiteit is sowieso niet constant, maar een aantal van de meest in het oog springende hot spots zijn beduidend minder actief geworden na enkele aardbevingen in de midden jaren '90. Vervolgens was het een uur lang flink klimmen naar het Swan Lake plateau, met rechts een aantal mooie bergtoppen met nog aardig wat sneeuw erop. Nog even een korte stop bij Roaring Mountain, die je vroeger van kilometers afstand kon horen brullen (stoomproductie uit fumarolen), maar die nu slechts de naam whispering mountain verdient.

Norris Geyser Basin is nog wel steeds zeer de moeite waard. Een groot oppervlak waarop bijna alle varianten aan geysers, hete bronnen en fumarolen te vinden zijn. De Steamboat geyser is de grootste in zijn soort in het park, maar barst maar zelden in volle hevigheid los. De hoogste pluim, meer dan 90 meter is gemeten in 2005. Grappig neveneffect van een grote uitbarsting is, dat het 100 meter verderop gelegen meertje geheel leeggezogen wordt en pas na een paar dagen weer gevuld is. Na de eerste van de 'loops' die in Norris zijn uitgezet begon het serieus te regenen en te onweren, dus toen hebben we de grote lus maar niet afgemaakt.

Het tweede deel van de fietsdag was heerlijk relaxt afdalen - even afgezien van een tweede bui - langs de Gibbon rivier, met nog een fraaie waterval, en later langs de Madison rivier tot we de uitgang van het park en West Yellowstone bereikten. Vlak voor de uitgang waren we ook in Montana aangekomen, de 8e staat op onze route. Het was inmiddels mooi opgeklaard, dus we besloten maar weer eens te gaan kamperen, in het Grizzly RV Park & Campground. Groot en drukbezocht, maar prima plekken voor de tent en een plezierige ontvangst. Net toen we de plaats in wandelden, die vooral uit hotels, motels, souvenirwinkels en restaurants bestaat, maar een aangename afwisseling vormt van de National Parks kampementen, begon het keihard te waaien en te hozen. Het bleef gelukkig bij één bui. Onze tent was keurig op zijn plek blijven staan en de slaapspullen waren nog droog toen we terugkeerden van een heerlijk maal van prime rib & baked potato.

Totaal 5406 km. Na de uitgebreide omzwervingen in Yellowstone zijn we weer terug op de ACA-route en gelijk aan een nieuwe kaart toe, de 9e.

1. José ter Haar:
    12 augustus 2012
    Het gezegde luidt: "Napels zien voordat......". Voor mij is dat nu YP geworden.
    Enjoy Montana.
    X,