Transamerica 2012 - dag 71 - Stevensville, MT- Missoula, MT (51 km)

17 augustus 2012 - Missoula, Montana, Verenigde Staten

Vanochtend zaten we om half 8 aan het ontbijt, samen met een echtpaar uit Sioux Falls, South Dakota. Alsof dat nog niet genoeg stof tot praten gaf - Henk heeft als exchange student een jaar in die staat gewoond - bleek de vrouw ook nog eens Nederlandse voorvaderen te hebben, De Vries geheten. Ondertussen serveerde Tim, onze gastheer, een ontbijt bestaande uit vers fruit, pannenkoeken van havermoutmeel en blueberries en een pittige pattie van gehakt. Toen we eindelijk na wat foto's over en weer klaar stonden om weg te gaan, dook er nog een echtpaar op, waarvan de grootvader notabene uit Groningen kwam. Om kwart voor 9 zaten we eindelijk op de fiets, gelukkig maar voor een kort stukje.

De weg naar Missoula bestond voor een groot deel uit een heus fietspad, naast de drukke highway gelegen. Halverwege ontmoetten we fietsers, Matt en Susan uit Corvallis, Oregon. Zij waren vanuit huis op weg naar een familiefeestje in Hamilton, MT. In 1994 hadden ze de Transamerica gefietst. Altijd leuk om zulke fitte (nog) oudere mensen te zien!

Het laatste stuk, vanaf Lolo, was niet fijn: we reden wel op een brede shoulder, maar het verkeer was razend druk. In downtown Missoula kwamen we tegen twaalven aan bij het hoofdkantoor van de Adventure Cycling Association, waar routes worden bedacht en kaarten vervaardigd en waar ook het tijdschrift van ACA in elkaar wordt gezet. Het aandoen van ACA is echt iets wat bij de Transamerica hoort. Je wordt er hartelijk ontvangen, je krijgt een rondleiding en er wordt een polaroidfoto van je gemaakt die aan de wall of fame komt te hangen. Wij zagen er veel bekende gezichten terug: de families van Christ across America, Tom, Jack, de meisjes uit Ordway en Hugh uit Wahington. Voorzien van ijsjes en blikjes fris zaten we een poosje in de lounge, toen Greg Siple, art director van het tijdschrift en een van de grondleggers van de ACA, ons kwam vragen of wij ook voor hem wilden poseren, voor een eventuele reportage. Dat was leuk: we moesten buiten voor een groot wit scherm gaan staan met onze fietsen, vervolgens moesten we raden hoeveel onze fietsen en de Bob trailer zouden wegen, voordat ze aan de weegschaal werden opgehangen. We zaten er maar een klein beetje naast, Henk blijkt 109 pounds en ik 77 te vervoeren.

Henk kon Greg blij maken met de foto's die wij een maand voor het overlijden van de Cookie Lady June Currie van haar hebben gemaakt. Greg gaat een artikel over haar schrijven en is op zoek naar fot's en verhalen.

Het was al kwart voor 3 toen we op zoek gingen naar een motel. In America's Best Value Inn vonden we een prima kamer, net buiten downtown. Bij de Iron Horse Brew Pub aten we een late lunch, met een lekker biertje erbij, Moose Drool en Big Sky Indian Pale Ale, op het terras. Het is hier ook alweer warm, ver over de 30 graden C. Dus na wat boodschappen te hebben gedaan, hangen we lekker op de motelkamer. Vanavond is er hier vlakbij een openluchtfilmfestival annex bierproeverij waar we zometeen een kijkje gaan nemen. Morgen rustdag en als dat goed bevalt, plakken we er misschien nog een dag aan vast.

Totaal 5956 km en ook de 9e kaart kan terug in de tas.

1. Elske:
    18 augustus 2012
    Hoi lieve papa en mama,
    Eindelijk is de zonneschijn van jullie fotos ook doorgedrongen in Nederland: is sommige delen van het land wordt het vandaag en morgen warmer dan 35 graden. Er staat dus lekker veel zwemmen op het programma! Het klinkt alsof jullie de laatste paar dagen weer heel veel leuke ontmoetingen hebben gehad, dat blijft toch bijzonder vind ik. Geniet van de rustdag!! Liefs, Els
  2. José ter Haar:
    19 augustus 2012
    Yes!!! Henk heeft de plantenpuzzel van 13 augustus opgelost. Dank, kan ik zo lekker gaan slapen.

Ben benieuwd of we jullie nog terug gaan zien in een ACA-reportage.

Fijne rustdag(en),
    X